A háromállásos összeszerelő műhelyt visszaállítják majd a kiállítótérben, ahol a T-modell és más Ford-modellek bemutatása mellett egy magyar motorkerékpár-kiállítást is létrehozna a Maros-parti Veteránjárműveket Kedvelők Sportegyesülete.

Szilágyi László felidézte, régen megszületett már a gondolat, hogy valamilyen formában megmaradjon az utókornak az épület, hiszen – mint rámutatott – nem sok ipartörténeti műemlék van hazánkban, a makói Ford lerakat pedig az első olyan lerakat, összeszerelő műhely volt, ahol a Ford elindította Magyarországon a kereskedést. Mindez Galamb Józsefnek, illetve családtagjainak volt köszönhető.

1921-ben épült meg az épület, amelyet a makóiak Ford falnak ismernek, és amely az előző években megújult. Az épület egy háromállásos összeszerelő műhelynek adott otthont, emeletén raktárt alakítottak ki. A háború idején államosították, a szövő KtSz majd a népi iparművészeti szövetkezett működött itt, így ez is hozzátartozik az épület múltjához – mutatott rá az egyesület elnöke.

– Egyik barátom, aki az Autós Nagykoalíció elnöke, Knezsik István felkarolta ezt a dolgot, mint autós is, és mint a veteránok barátja, ősszel volt az autómotor tuning show, és akkor került bejelentésre Palkovics miniszter úr által, hogy támogatásban részesítik az egyesületünket, meg tudjuk vásárolni, illetve fel tudjuk újítani az épületet – tudtuk meg Szilágyi Lászlótól. Hozzátette: a komplett épületről van szó, az összes ingatlan hasznosítva lesz.

A kiállítóhely kialakításában az első momentum az adásvétel volt, a második pedig a terület felmérése, amelyet követően az építészeti rekonstrukció is el tud indulni az idei évben. A tető, valamint a fűtés korszerűsítésére is sor kerül.

– A kiállítótérben vissza akarjuk állítani azt a három aknabeállásos összeszerelő részt, amit többen is láttak már fényképeken, a múzeumban is megtekinthető. Így méltó helye lesz akár az egyesületünk T-Fordjának, de gondoltunk egy Fordson traktor elhelyezésére is, vagy még egy A vagy egy T Fordot, ezt majd a lehetőségeink fogják megszabni – fogalmazott az egyesület elnöke, aki hozzátette: e mellett egy magyar motorkerékpár-kiállítást is el fognak helyezni az épületben, az emeleti előadótermet pedig a későbbiekben konferenciateremként szeretnék használni.

Elmondta, a tavalyi évben már elkezdetek egy konferenciát a veteránjármű restaurálásról, annak változásairól, illetve egy kiadványt is kiadtak a Szirbik Miklós Egyesülettel közösen, amely a Makó híres mérnökei címet viseli, mindezt pedig folytatni is szeretnék.

– Úgy látjuk, hogy a fiatalokat ezzel tudjuk megfogni, hogy akár YouTube-csatornákon, akár a honlapon keresztül érdekes előadásokat fogunk sugározni, illetve tartani a teremben – mutatott rá Szilágyi László. Mindezek mellett az egyesület tagjainak járműparkját is szeretnék bemutatni, 20-30 perces videoanyagokban, az adott jármű érdekességeivel.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on google
Google+
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest