Megkapták a vasúthatósági engedélyt a Hódmezővásárhely–Szeged tram-train járművei – értesült a Magyar Nemzet. Megkezdődhet az ötvenezer kilométeres futópróba, mind az öt hibrid villamos szerelvénynek hiba nélkül kell teljesítenie a tesztet.

Beüzemelték, a fékeket kipróbálták, a szoftvereket beállították, és az infrastruktúrához való kapcsolódást is ellenőrizték mind az öt, a spanyolországi Valenciából eddig megérkezett tramtrain-szerelvényen, és a járművek a minap megkapták a vasúthatósági engedélyt is – tudta meg lapunk a gyártótól. Kiss Csaba, a Stadler Trains kommunikációs vezetője kérdésünkre azt mondta, hogy most a szerelvények hosszú távú futópróbája következik.

A járműveknek összesen ötvenezer kilométert kell hibamentesen lefutniuk. Ha a teszt idején olyan hiba lép fel, ami szériahibaként értékelendő, akkor a hiba kijavítása után újrakezdődik a futópróba a teljes flottára vonatkozóan, egyedi hiba esetén ez a lenullázódás csak az adott járműre vonatkozik.

A tervek szerint valamikor késő ősszel indulhat el az első magyar – és közép-európai – vasút-villamos rendszer utasforgalmi szakasza, ideiglenes menetrenddel. Időközben a vásárhelyi karbantartó bázis tervei elkészültek, maga a kivitelezés megkezdése tavaszra várható. Előrébb tart a szegedi remíz, a Szeged-rendező pályaudvaron már épül a a javítócsarnok és zajlanak a közműkiváltások is. A járműtelep és a külső vágányhálózat megvalósításának határideje jövő év februárja. Toborozzák a járművezetőket is. 

Csak azok lehetnek majd a tram-train pilótái, akiknek vasúti mozdonyvezetői és villamosvezetői képzettségük is van.

Időközben a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kiírta a szerbiai határ túloldalán fekvő, történelmi magyar gyökerekkel rendelkező város, Szabadka irányába a meghosszabbítás első előpályázatát. A nyertesnek a Magyarország területére jutó szakasz kiépítéséhez szükséges engedélyezési tervek elkészítése lesz a feladata, ezen belül a vasúti pálya, a biztosítóberendezés és a városi vasút tervdokumentációjának és a hozzájuk kapcsolódó építési engedélyeknek a kidolgozása. A tervek szerint az új pályaszakasz két új megállóhellyel és egy hurokvégállomással készül majd el. A villamosvonalon is további átépítések várhatók: 2,1 kilométernyi meglévő pálya rekonstrukciója, ezen belül 1,1 kilométer kétvágányúsítása, a meglévő villamosvonalon nyolc átépülő megállóhely kialakítása is a feladatok közé tartozik majd.

A Hódmezővásárhely–Szeged vasút-villamos rendszer létesítése érdekében 2012-ben született az első részletes megvalósíthatósági tanulmány. A fejlesztés lényege, hogy  a meglévő városközi vasúti pályát, valamint a Szegeden kiépült villamoshálózatot felújítják, összekötik, Hódmezővásárhelyen belül pedig kiépítik a városi villamospályát.

Mivel a nagyvasút nem villamosított, ezért olyan hibrid működésű villamosszerelvényeket szereztek be, amelyek a nyílt pályán dízelmotorral haladnak, a városon belül pedig az ott kiépített energiaellátást használják.

Forrás: Magyar Nemzet

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on google
Google+
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest