A makói testépítővel beszélgettünk az egész életútjáról. Beavatott minket teljes mértékben a testépítésbe, a táplálkozástól, a mozgáson át, egészen az oktatásig és a tanácsadásig.

Mikor kezdtél el testépítéssel foglalkozni? Mikor “egészséges” elkezdeni a testépítést? Jelenleg is Makón élsz?

Makón születtem, itt élek jelenleg is. A középiskolai tanulmányaim alatt kezdtem a testépítéssel foglalkozni tánc, és kung-fu gyakorlást követően, mert vékony testalkatú voltam, és szerettem volna erősebb fizikumot elérni. Hogy mikor érdemes elkezdeni ezt a sportot? Megoszlanak a vélemények, én úgy gondolom, már gyerekként fontos sportolnunk, hogy ez is életünk szerves részévé váljon. Nyilván konkrétan nagy intenzitású súlyzós edzéseket nem javasolnék pubertás kor előtt, de ha egy gyereket érdekel a súlyzók világa, akkor egy speciális edzésprogram megfelelő felügyelet, koordinálás mellett teljesen biztonságos, hasznos, és stabil alapokat ad a későbbi edzésekhez, legyenek azok bármilyen jellegűek. Az egyik haszna a mozgáskoordináció fejlesztése mellett a mentális erősítés, a kötelességtudat erősítése. Edzéseimet baráti társaságban kezdtem, a Bajcsy lakótelepen, ahol akkor éltem, egy kerékpár tárolóban kialakított kezdetleges edzőteremben. Ahogy fejlődtem komolyabb színvonalú termekbe kezdtem járni.

A versenyzés gondolatával először 2003-ban foglalkoztam, amikor úgy láttam, hogy az izomtömegem elegendő egy versenyen való részvételhez. Elindultam Magyarország legszínvonalasabb versenyén, a Superbodyn, ahol újoncként kategóriámban a 2. helyet sikerült elérnem, míg összetett kategóriában a 4. helyen végeztem.

Ez a siker lendületet adott a további fejlődéshez, és azóta is több versenyen is elindulva jó eredményeket értem el, köztük kategória, és abszolút győzelemmel, világbajnoki ezüst és aranyérmekkel.

Többszörös világbajnok vagy. Pontosan milyen kategóriában, és milyen címeid vannak még?

Az eltelt idő alatt több mint 50 versenyen indultam, eredményeimet nem sorolnám fel, jelentősebbek: 2-szeres WABBA világbajnok vagyok, magas, és Masters kategóriában. A PCA szövetség világbajnoka vagyok szintén Masters kategóriában. Páros testépítésben a WABBA szövetségnél ezüstérmet szereztem húgommal. Európa bajnoki ezüstérmes vagyok szupernehézsúlyban (100 kg felett). A Top de Colmar félprofi meghívásos verseny Grand Prix kategóriájában III helyezés. WBPF Magyar Bajnokság +100 kg I. hely, és abszolút bajnok. Superbody országos testépítő verseny Grand Prix magas kategória I. hely, és GP abszolút bajnok. A Mr. Zsaru országos testépítő versenyt három alkalommal nyertem mind kategória, mind abszolút győzelemmel, így Örökös Mr. Zsaru címet érdemeltem ki. Rengetek hazai és nemzetközi verseny kategória győzelmét szereztem meg, a magasságkorlátos versenyeken a magas kategóriában, súlykategóriás versenyeken kezdetben 85 kg alatti, később már nagyobb, jelenleg már a 100 kg feletti, illetve a Grand Prix /súly-és magaság korlát nélküli/ kategória versenyzőjenként.  

Gondolom nem csak mozgásból áll, az egész napod rámegy?!

A testépítés egyre nagyobb tömeget mozgat meg hazánkban, és sok tehetséges fiatal versenyző indul el a versenyeken, ezzel is népszerűsítve ezt a sportot. Egy testépítő versenyre a felkészülés elég összetett. Heti 4, majd később már heti 6 edzés szükséges ahhoz, hogy felkészüljek.

A versenyszerű testépítés java része nem csupán a teremben zajlik, egész embert kíván, egész napos odafigyeléssel. Ez azt jelenti, hogy nyilván dolgozom én is, teszem a dolgom, mint mindenki más, csak az étkezésem mondhatni nem hétköznapi, illetve az edzéseim összetettsége, és intenzitása különbözik egy hobbi szinten sportolóétól.

Hogyan működik egy felkészülési időszak? Lelkileg mennyire nehéz ez a periódus?

Egy ún. alapozó időszakkal kezdem, ami a „tömegnövelés”, vastagítás időszaka. Ekkor a minőségi izom tömegének fejlesztése a cél, étrendem ilyenkor több szénhidrátot, zsírt tartalmaz. Ilyenkor is „tisztán” eszek, azaz odafigyelek a minőségi tápanyag bevitelre, azonban ilyenkor megengedett egy kis nasi is, például édességek, vagy olyan ételek, amik egyébként nem a minőségi tömegelést szolgálják, például pörkölt, pizza, hamburger. Ami mind alapozó, mind a versenyt közvetlenül megelőző „szálkásító” időszakra igaz, hogy 2-2.5 óránként igyekszem enni szilárd táplálékot, ha ez nem, jön össze, akkor azt helyettesítő turmixot, vagy aminosav komplexet fogyasztok az izomtömegem vastagítása, avagy megtartása érdekében.

Ha nem szálkásításban vagy, hogyan néz ki az étrended?

Az étrendem megtervezése így attól függ, hogy egy tárgyévet figyelembe véve mikor vannak azok a versenyek, amelyeken indulni szeretnék. Egy-egy versenydiéta azért nem csupán fizikailag, de mentálisan is megterhelő. Általában 16-20 hetet diétázom, és az egyre alacsonyabb szénhidrát és zsírbevitel az emberi anyagcsere folyamatok, idegrendszeri működés sajátosságai miatt bizony egyre nagyobb terhet ró a versenyző elméjére is, de meg kell tanulni kezelni ezt is. Versenyzőként az elért eredményeim alapján Magyarország egyik legnagyobb táplálékkiegészítő cégének, a Scitec Nutrition csapatának, a Scitec Team-nek vagyok a versenyzője. Nagy megtiszteltetés ez számomra, valamint ad még egy olyan pluszt, amit szeretek. Tudásomat nagyon szívesen osztom meg azokkal, akik arra kíváncsiak, vagy érdeklődnek. A Scitec Team tagjaként szemináriumokon vehetek részt, valamint több oktató, illetve tájékoztató jellegű video anyagot készítünk, melyek az érdeklődők számára a közösségi médiákban elérhetőek.  

Mondhatni, hogy ez több mint egy sport? 

Szerencsére azt látom, hogy egyre többen megértették, hogy nem csupán az edzések fontosak. Az „az vagy, amit megszel” mondás valóságtartalmát felismerve sokan figyelnek oda arra, hogy mit egyenek, kérnek segítséget az étrend megtervezésében. Nagyon jó ez az irány, hiszen a fejlődéshez három tényező kell, edzés, táplálkozás és a pihenés, melyek közül egyforma fontosággal bír mindhárom.

Az élsport mellett mivel foglalkozol? Edző, vagy tanácsadó vagy?

Amatőr sportoló vagyok, azaz nem ez a fő állásom. Rendőrként dolgozom Makón. Sokszor kérdezik, hogy a testépítés mennyire vált hasznomra a munkám során. Úgy gondolom, hogy az egészség, vitalitás megőrzése, a fizikai állóképesség erősítése fontos, és kifizetődő, bármilyen munkát is végez az ember. Nyilván nagyon fontos az önképzés, a tapasztalatok megszerzése mellett nagy hangsúlyt fordítok erre is, többek között ezért is hasznos egy edzői iskola elvégzése, mert több oktatóval, edzővel is találkozva hasznos információkra lehet szert tenni.

Záró gondolatként annyit mondanék, hogy versenyezni a nehézségek ellenére nagyion szeretek, szeretem a színpadi szereplést, de az odáig vezető utat is szívesen járom. Mindenkit biztatok arra, hogy valamit rendszeresen sportoljon, aki pedig versenyzésre adja a fejét, annak még a kitartás mellé még egy adag kitartást kívánok!

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on google
Google+
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest