Makó

140 éve született Galamb József

A József Attila Múzeum közösségi oldalán emlékezik meg a Ford T-modell konstruktőréről.

Mint felidézik, Galamb József 1881. február 3-án született Makón, tősgyökeres református család második gyermekeként. Elemi iskoláit szülővárosában végezte. 1896-tól a szegedi Fa és Fémipari Szakiskolába járt, majd 1901-től Budapesten, a Magyar Királyi Állami Felső Ipariskolában fejezte be tanulmányait. Ezután egyéves önkéntes katonai szolgálatát Polában, a hadiflottánál töltötte. A gépészeket képző iskolahajó parancsnoka, Horthy Miklós, I. osztályú sorhajóhadnagy volt.

1903-ban az aradi MARTA gyár ösztöndíjával németországi tanulmányútra utazott. Frankfurt am Mainból, az Adler autógyárból indult a Saint Louis-i autó világkiállítás megtekintésére, ahol elhatározta, hogy Amerikában marad.

1903 őszén érkezett meg New Yorkba, 1905. december 4-én lépett be a detroiti Ford Motor Company munkatársai közé. Kiváló szakképzettségére, tehetségére, Henry Ford hamar felfigyelt és 1907-ben megbízta egy új autó tervezésével. Galamb József rövid idő alatt elkészült a tervekkel, és 1908. október 1-én kigördült a gyárkapun az első Ford-T modell. A vadonatúj műszaki megoldásokat (pl: bolygóműves sebességváltó) bőségesen tartalmazó kocsi nagy sikert aratott és 1927-ig lényegi változtatások nélkül. Több mint 15 millió darabot gyártottak belőle. Ez a modell ültette autóba Amerikát és tette világhírűvé a Ford műveket. A T-Ford volt az első “népautó”. 2000-ben az évezred autójává választották a zseniális magyar mérnök konstrukcióját.

Forrás: József Attila Múzeum Facebook-oldala

Ugyanilyen sikeres modell volt a Fordson traktor is, melynek tervezését szintén Galamb József kezdte el, a B-modell motorjának és a T-modell hátsó tengelyének felhasználásával. Nemcsak az amerikai farmerek vásároltak tízezer szám, de a világ nagyon sok országába eljutott. A két világháború között Magyarországon is a mezőgazdaság modernizációjának alapvető erőgépe lett.
1915-ben házasságot kötött Dorothy Beckhammel. Két kislányuk született.

1921-ben Galamb József hat darab Fordson traktort küldött Makóra, hogy beindítsa testvérei vállalkozását, és 100 ezer koronás ösztöndíjat alapított a Felső Ipariskola makói tanulói támogatására. 1926-os látogatásakor Horthy Miklós kormányzóval, egykori parancsnokával a budai várban találkozott a Ford Művek akkor már világhírű főmérnöke. Makói látogatásakor ajándékozta egyik rokonának ezüst colstokját, melybe nevét Joe Galamb-ként gravírozták be, amely a múzeumi kiállításban is látható.

Galamb József 1944-ben kérte vezető állásából nyugdíjazását. 1955. december 4-én, 74 éves korában hunyt el Detroitban – olvasható a múzeum bejegyzésében.