Hírek

Lázár János: a vásárhelyieknek a tram-train az évszázad üzlete!

2021 őszétől jobb, magasabb színvonalú és modernebb lesz minden vásárhelyi és szegedi lakos élete – jelentette ki Lázár János szerdán Szentesen, ahol bemutatták az első összeszerelt tram-traint. A beruházás kormánybiztosa ismertette: a cél, hogy a forradalmian új tömegközlekedési eszköz vonalát 2024-ig meghosszabbítsák, így az Hódmezővásárhely-Szeged-Szabadka között járjon. Vásárhelyen néhány hét múlva kezdődik a próbaüzem – írja a Promenád.

A bemutatón Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója emlékeztetett: a tram-train egy olyan közlekedési rendszert kínál, amire korábban még nem volt példa. – Helyi és helyközi közlekedésre egyaránt igénybe lehet venni, és ez lesz az első olyan jármű, ami áttöri a jelenlegi jegyrendszert és egy díjtermékkel lehet majd használni. Ez azt jelenti, hogy zónákat alakítunk ki, amikben egy-egy díjtermék érvényes lesz buszra, vonatra és a tram-trainre is – fejtette ki az elnök-vezérigazgató.

 

 

– Ez az innovatív jármű egyesíti a villamos és a nagyvasút előnyeit, ezért emelnünk kell a szolgáltatás színvonalán. A szerelvényekre wifi-hálózatot és szelektív hulladékgyűjtő rendszert is telepítenek, ami hozzájárul a versenyképességhez és a nyugat-európai színvonalhoz – vette át a szót Kerékgyártó József, az üzemeltető MÁV-START Zrt. vezérigazgatója. Hozzátette, a próbaüzem során mindent megtesznek annak érdekében, hogy a járműveket minél hamarabb forgalomba állíthassák.

Lázár János ünnepi alkalomnak nevezte a bemutatót, majd gratulált minden vásárhelyi és szegedi polgárnak, hogy 2021 őszétől magasabb színvonalú, jobb és modernebb lesz az életük a beruházás által. – Magyarország egy komoly vasútközlekedési fejlesztéssel gyarapodik. 2005 őszén kezdődtek az első tárgyalások a vásárhelyi önkormányzat és a Szegedi Közlekedési Társaság között a két város összekötése kapcsán, így 15 éves álom válik most valóra – mondta a projekt kormánybiztosa.

 

 

– Nem volt könnyű meggyőzni a két város közösségét, hogy ez az eszköz mindenki számára előnyt és új életet jelent, de 2021 januárjában örömmel jelenthetem, hogy a vásárhelyiek megfogták az Isten lábát és megkötötték az évszázad üzletét. Egy 80 milliárd forintos beruházással gazdagodnak, ami egyetlen forintjukba sem került, mert a forrást az Európai Unió és a Magyar Kormány biztosította – szögezte le a politikus.

 

 

Az országgyűlési képviselő arra is rámutatott: ez a tram-train az országban az első, ezért mintaprogramként tekintenek rá. Amennyiben itt sikeres lesz, úgy valódi értelmet nyer a budapesti elővárosi vasútrendszer, illetve Debrecen és Nagyvárad, Szombathely és Kőszeg, valamint Miskolc és a környező települések ilyen módon történő összekötése.

– A 2010-es években a kormánynak az volt a legfőbb célkitűzése, hogy megteremtse a magyar gazdasági stabilitást, most pedig az, hogy elérje azt, hogy vidéken is jó legyen élni és ott is minden elérhetővé váljon – folytatta Lázár. Véleménye szerint a közlekedés jobbá tételével elkerülhető, hogy az emberek a kisebb városokból nagyobbakba költözzenek, mivel az olcsó, modern, kényelmes és környezetbarát tömegközlekedési eszközök által közelebb kerülnek a vidékiekhez a nagyvárosok szolgáltatásai.

 

 

– Az én városom és az én életem szempontjából történelmi jelentőségű ez a mai nap, és az is az lesz, amikor az első villamosvasút néhány hét múlva megkezdi a próbaüzemet. Van azonban egy újabb álom is, ami pedig az, hogy 2024-ben Szabadkára is eljuthasson a tram-train – emelte ki a kormánybiztos.

Felidézte: a Magyar és a Szerb Kormány megállapodást kötött, hogy helyreállítja a vasútközlekedést Szeged és Szabadka között, ami fontos a Vajdaság és a Dél-Alföld közötti gazdasági és társadalmi kapcsolatban, illetve a Kárpát -medencei magyarság egyesítése érdekében. Ennek kapcsán született meg az a törekvés, hogy tram-train is összekösse a két országot, méghozzá a Hódmezővásárhely-Szeged-Szabadka vonalon.

A Stadler összesen 12 szerelvényt szállít Spanyolországból Vásárhelyre. Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója ismertette, a tram-train a világ több területén, például Mexikóban és Mallorcán is bizonyított, és egy éven belül Walesben is megismerik. – Ezek a járművek alacsonypadlósok, akadálymentesek, légkondicionáltak, valamint modern utastájékoztatóval és belső kamerarendszerrel ellátottak. 100 km/h sebességre képesek dízel üzemmódban, és az első három járműnek 15-15 ezer kilométert kell megtennie hiba nélkül a próbaüzem során – sorolta Dunai Zoltán. Végül elmondta, a cél, hogy az őszi iskolakezdésre már 3 szerelvény menetrend szerinti forgalomba álljon.