Hírek

Makó is megjelenik az Utazás kiállításon Csongrád megye standjánál

Hat település képviseli a megyét a holnap kezdődő, budapesti Utazás kiállításon, amelynek a Hungexpo ad majd helyet. Az ország legnagyobb idegenforgalmi seregszemléjére a megyei önkormányzat rendezvénynaptárral és imázsfilmmel, valamint a turisztika megyei szereplőinek összefogásával készül.

Mint Gémes László elmondta, az új megyevezetés új szemlélettel állt munkába, az eddigieknél sokkal hangsúlyosabb szerepvállalást terveznek minden feladattal kapcsolatban; közelebb szeretnének kerülni az önkormányzatokhoz, az itt élő emberekhez, hiszen szándékuk, hogy ez a ciklus nagymértékű előrelépést hozzon a megye turizmusának a fejlődésében is, amelyre kitörési pontként tekintenek, és amely számos kiaknázatlan területet is rejt.

– A megyei önkormányzat új vezetése azt a feladatot vállalta magára, hogy ezeket a tartalékokat megkeressük és próbáljuk közös programmá fűzni, a megye imázst építeni, amely a turizmus minden szereplője számára egyformán fontos lehet – emelte ki a megyei elnök. Továbbá rámutatott: a tapasztalat az, hogy egy ilyen ernyőszervezet, mint amilyenre a megye törekszik, ezt a piac üdvözli, a jó élmény elérésében pedig közös a felelősségük, a szorosabb együttműködés és az összehangolt turisztikai fejlesztések, valamint a kommunikáció innovatív ötleteket is a felszínre hozhat.

Felidézte, novemberben alakult meg az új megyei önkormányzat, amely már megtette az első határozott lépéseket, így turisztikai megyei kiadványt is készítettek, amely újdonság, „ilyen kezdeményezés még nem volt az utóbbi évtizedekben” – mutatott rá Gémes László, amely kapcsán mind a hatvan települést felkeresték, ebből pedig hagyományt is szeretnének teremteni.

Mint elhangzott, ebben közel 50 program kerül bemutatásra, a kulturális, szabadidős programok, fesztiválok, valamint nagyobb sportesemények is megjelennek benne, illetve néhány autentikus kistelepülési rendezvény is szerepel, a nyomtatott verzió mellett pedig egy bővített, online verzió is elérhető lesz. Megújul a megye turisztikai oldala és ehhez kapcsolódóan egy Facebook-oldal indítását is tervezik.

– Egy külön oldalon, ráadásul az első oldalon hívjuk fel a figyelmet arra, hogy 2020. június negyedikén megyenapot tartunk, amelynek Makó lesz a helyszíne – hangsúlyozta a megyei elnök, aki továbbá rámutatott: a kialakításnál fontos volt a kezelhetőség, a kis helyigény és a tartósság és hogy minél attraktívabb fényképek kerüljenek bele. Ez a kiadvány egy sorozatnak az első eleme, a következő a megye látnivalóit mutatja majd be, amelyből körülbelül hét éve készült az utolsó példány.

– Egy sok éves lemaradást orvosolunk azzal, hogy Csongrád megye részt vesz az Utazás kiállításon, a megyét hat szereplő fogja erősíteni: Szeged, külön a Szabadtéri Játékok, Makó, Mórahalom, Szentes és Csongrád fogja képviselni – emelte ki, továbbá hozzátette: a megye önálló standdal fog megjelenni a kiállításon, körülbelül mintegy negyven négyzetméteren, ahol többek között Csongrád megye imázsfilmjét is bemutatják.

Csáki Béla alelnök elmondta, ő a turisztika világából érkezett, az elmúlt hét esztendőben Bács-Kiskun megye szolgálatában állt, az ottani turisztikai cég vezetője volt, így nem véletlen az sem hogy a megyei önkormányzatban ennek a felügyeletét is ellátja.

A tervek bemutatása előtt kiemelte: a tervezésnél fontos megtekinteni a számokat, hogy a tényleges teljesítményből induljanak ki, amelyhez a KSH adatai nyújtanak távpontot. A teljesen lezárt 2018-as év kapcsán elmondta: 356 ezer turista látogatott el a kereskedelmi szálláshelyekre, ők összesen 714 ezer vendégéjszakát töltöttek itt, a ’17-es évhez képest mintegy 6,5 százalékkal emelkedett a megye turizmusa. Árbevételre levetítve ez közel tízmilliárd forintot jelent, amely nagyjából követi az országos trendeket. Csongrád megyében a belföldi vendégek aránya 60%, a külföldiek, akik a megyét választják, elsősorban Németországból érkeznek, illetve a szomszéd Szerbiából és Romániából, elsősorban a fürdőhelyek és Szeged vonzásának köszönhetően. Az idegenforgalmi adóbevételek tekintetében országosan a top 50-ben két megyebeli település is jelen van, Szeged a 15. helyen áll, Mórahalom pedig az 50. helyet foglalja el.

Csáki Béla ezt követően szólt a TOP-os fejlesztések fontosságáról is, továbbá a SZÉP kártya használatának mértékéről. Hangsúlyozta, fontos a párbeszéd, a közös gondolkodás és a fejlesztések összehangolása is. Kiemelte: nemcsak külső imázst építenek, hanem belső imázst is szeretnének építeni. Rámutatott arra is, hogy Temesvár jövőre az Európa kulturális fővárosa címet nyerte el, így jelenleg azon dolgoznak, hogy Csongrád megyét hatékonyan meg tudják jeleníteni ezeken a rendezvényeken. Fontos továbbá, hogy az angol nyelv mellett szerbül és románul is megjelenjenek a kiadványok, hiszen nagy tartalékok vannak a szomszédos országokban. Tervben van egy lengyel nyelvű kiadványnak a létrehozása is, amely nem előzmény nélküli, hiszen tíz éve volt már egy hasonló kiadványa a megyének, továbbá más nemzetközi projektekben való együttműködését is fontosnak tartják, illetve a következő uniós ciklus indulása is fontos elem, akárcsak, hogy az Utazás kiállítás mellett több, kisebb-nagyobb turisztikai rendezvényen is részt vegyenek, belföldön és külföldön is. A desztináció menedzsmentre is hangsúlyt fektetnek, akárcsak a szomszéd megyékkel való kapcsolatokra és a kerékpárutak építésére.

A sajtótájékoztatón elhangzott, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi karán szeptembertől új szakot indítanak a turisztika területén. Pusztai Bertalan szakfelelős rámutatott: a turizmus-vendéglátó közgazdász alapszak magyar és angol nyelvű képzésként egyaránt elindulhat az érdeklődés alapján. Arra is törekednek a szervezők, hogy a gyakorlati képzést megyei turisztikai partnerektől, szakemberektől kapják meg a hallgatók.

– Nagy örömmel álltam a felhívás elé, amikor megkaptam a meghívót az első konzultációra, mert évek óta járunk, amióta a Hagymatikum a Hagymatikum, azóta Makó ott van az Utazás kiállításon, de ennyi év tapasztalata alapján, ennyi várost, országot átjárva látom azt, hogy igazából egy desztinációt sokkal hatékonyabb értékesíteni, mintha csak egy várost vagy egy fürdőt, eseményt mutatnánk be. Ez nagyon fontos, de így az ingerküszöböt sokkal jobban elérjük, ha egy konkrét desztinációt mutatunk be, és a megye részéről ez a kezdeményezés úgy gondolom, hogy jókor jött Makó szempontjából is, és abszolút első vonalban csatlakoztunk hozzá és megyünk a csapattal. Úgy gondolom, hogy jó hangulatú, hatékony lesz a csütörtökön, Budapesten kezdődő kiállítás, az eredményeit pedig számokban szeretnénk látni minél hamarabb, de szerintem ez egy csapatépítés is, és úgy látom, hogy egy igazi, baráti, szakmai társaság rázódik össze, akik évek óta ismerik egymást, de így még együtt sose álltunk össze, és képviseljük a Dél-Alföldet, és ennek nagyon örülök, és folytatása lesz a következő évben – mondta el portálunknak Gergely Gábor, a makói fürdő igazgatója.