Hírek Makó

Ember Alex: szó sincs arról, hogy tömeges elbocsátásokat javasolnék

Ha egy adott pontba akarunk eljutni öten, akkor sem mindegy, hogy öt autóval megyünk külön, vagy eggyel – ezzel az egyszerű példával foglalta össze portálunknak az önkormányzat által megbízott ügyvéd a cégek összevonására tett javaslatának lényegét. Ember Alex azt is kiemelte, semmiben nincs még döntés, de ha javaslata megvalósul, a jelenleg a cégeknél dolgozó több száz ember túlnyomó többsége akkor sem fog észrevenni változást.

 

– Az önkormányzat korábban azzal bízta meg önt, hogy tekintse át a városi tulajdonban lévő cégek működését, mostanra két tanulmány is a képviselők elé került. Miről szólnak ezek pontosan?

– Az önkormányzat – mint az öt cég tulajdonosa – már a múlt évben elkezdett azon gondolkodni, hogy a felelős gazdálkodás jegyében hogyan tudna hatékonyságnövelést végrehajtani, hogyan tudna nagyobb takarékosságot elérni. A tanulmány első része arról szólt, hogy alapvetően milyen lehetőségek vannak, figyelembe véve az önkormányzati cégek sajátosságait. Megvizsgáltam az érintett gazdasági társaságokat – a rendelkezésre álló nyilvános adatok alapján – célszerűségi szempontból is. Az önkormányzat ezt a tanulmányt megvitatta, természetesen annak tartalmát láthatták más szakemberek is. Folyamatos volt a konzultáció, a felmerült további kérdéseket körültekintően megvizsgáltuk közösen és azokat átbeszéltük. Ezt követően és ezen megbeszélések, egyeztetések alapján készítettem a második tanulmányt, aminek már az egyik része egy meghatározott átalakulásnak a konkrét jogi folyamatait összegzi. A cégek összeolvadása volt az, ami előtérbe került, én erre tettem egy javaslatot. A tanulmány második fele arra a szempontra kereste a választ, hogy lehet-e egy jelentős költségcsökkentést megvalósítani. Ezzel kapcsolatosan arra jutottam, hogy igen, nagyjából éves szinten 100 millió forintot lehet megtakarítani. Sőt, fenntartom azt is, hogy valószínűleg ennél többet is.

– Milyen formában lehetne ezt megvalósítani, és mivel járna ez az önkormányzat és a cégeknél dolgozók számára?

– Három fő pillére van. Ha a munkaerőgazdálkodást sikerül úgy átszervezni, hogy a párhuzamosságokat megszüntetjük, akkor ebből elérhető egy bértömeg megtakarítás. Szeretném azonban leszögezni, hogy ez nem jelent tömeges elbocsátást, létszámleépítést. Egy olyan cégnél, ahol több száz ember dolgozik, ott gyakorlatilag az éves cserélődés 20-30 fő körül van. Az ebből adódó lehetőségeket kihasználva néhány főt átszervezünk – ami lényegében egy természetes munkaerő áramlással összefüggésben is keletkezik -, már ezen lépéssel is olyan eredményt lehet elérni, ami elég jelentős megtakarítást hoz az önkormányzatnak. Sőt, azt is ki merem jelenteni, hogy az öt cégnél dolgozó több száz ember nagy többsége észre sem fogja venni, hogy egyfajta átalakulás történt. Konkrét döntés még semmiben nincs, ez egy tanulmány, a lehetőségeket vizsgálja az önkormányzat, hogyan tudná észszerűbben, hatékonyabban működtetni ezeket a cégeket.

– Mi a másik két pillér?

– Ha ezek a cégek együttesen, egy cégként lépnek fel, akkor kedvezőbb feltételekkel lehet szerződni a közművekkel, például víz, villany, gáz esetében, de ezeken kívül is nagyon sok olyan terület van, amelyen lehet spórolni. A harmadik a közös beszerzésekre, és egyéb szolgáltatásokra vonatkozik. Ebben nagy csoda nincsen, olyan ez, mintha azt mondanánk, ugyanoda szeretnénk eljutni öten, öt külön autóval menjünk, vagy eggyel? Egyértelmű melyik a gazdaságosabb.

– Ha ezzel a példával élünk, akkor valóban úgy tűnik, de a cégek összevonása a legjobb megoldás ennek a célnak az elérésére?

– Magyarországon is nagyon sok helyen működik az önkormányzati cégek összevonásával holding, gyakorlatilag mindenütt pozitív a tapasztalat, jelentős megtakarításokat értek el már az első évben is. Természetesen ennek van egy átfutási ideje, néhány hónapot igénybe vesz, mire ezek az átalakítási folyamatok elérnek egy olyan fázisba, hogy a tényleges megtakarítás érződjön, de azt tudom mondani, hogy önmagában a pénzügyi megtakarítás már az első pillanattól látható lenne. Az, hogy nemrég megjelentek hírek a város iparűzési adó kieséséről, pontosan azt mutatja, hogy az önkormányzat nagyon is jó irányba kezdett el gondolkodni már tavaly. Az, hogy ezek a cégek hatékonyan működjenek, az önkormányzatnak is, de leginkább a makóiaknak az érdeke.

– Nyilván egy önkormányzat költségvetése millió egy részletből áll, de ha nagyon leegyszerűsítjük, akkor három dologról beszélhetünk. Fejlesztésekre, támogatásokra, és működésre fordított összegek. Az látszik, hogy az önkormányzat az első kettőből nem szeretne visszavenni, ám ebben az esetben ön lát más lehetőséget, mint a működési költségek csökkentése?

– Jelen pillanatban más megoldást nem látok. Én szakemberként két dolgot tudok elképzelni: a bevételek növelése és a kiadások csökkentése. A bevételek növelése sajnos – többek között például az iparűzési adó kiesés miatt – nem tud megvalósulni. Ha azt szeretnénk, hogy a makóiak érdeke ne sérüljön, akkor a tervezett beruházásokat meg kell valósítani, mert hosszú távon azok hozzák vissza a befektetett pénzt és energiát, illetve az önkormányzatnak meg kell őriznie a szociális érzékenységét is. Az én felkérésem csak az önkormányzati cégek működésére terjed ki, de valóban nem tartanám szerencsésnek sem a beruházások elmaradását, sem a szociális ellátások csorbítását, azt, hogy egy ilyen helyzetben a gyarapodó jövőt akarjuk felélni.