Hírek Térség Top

Három faluban is könnyen hozzászoktak a csendhez

Már el is felejtették a falun áthaladó kamionáradatot a Nagylakon, Magyarcsanádon és Apátfalván élők, pedig csak május 23-án avatták fel a 3,5 milliárdba kerülő nagylaki elkerülő utat. Azóta az élő állatokat, növényeket vagy a veszélyes anyagokat szállító kamionok is végigmennek az M43-ason, majd az elkerülőn át jutnak a régi határátkelőhöz, nem száguldanak át a három kistelepülésen.

– Isten áldása legyen azon, aki kitalálta, hogyan lehet innen elvinni a kamionokat. Úgy száguldoztak éjjel nappal, hogy életveszélyes volt átmenni az utca egyik oldaláról a másikra, s kora hajnaltól késő éjszakáig csak a dübörgésüket lehetett hallani. Most csend van és békesség – jellemezte a május vége óta fennálló állapotot Magyarcsanádon, a csak Zoltánként bemutatkozó kerékpáros, épp a Magyarcsanád és Apátfalva közötti helységnévjelző tábla közelében.

A helyzet egyébként hasonló Apátfalván is, igaz ott azt is hallottuk, hogy néha személygépkocsival száguldoznak a falu főutcáján önfeledt fiatalok.

Az összesen 3 és fél milliárd forintba került nagylaki elkerülőutat, mely lehetővé teszi, hogy az élő állatokat, növényeket illetve a veszélyes anyagokat szállító kamionoknak sem kell lejönni a sztrádáról Makónál, hogy Apátfalván, Magyarcsanádon és Nagylakon át jussanak a számukra átkelőt jelenti régi határállomásig, Lázár János ígérte meg nem sokkal azt követően, hogy a térség országgyűlési képviselőjévé választották, s megismerte a települések problémáit.

A Hódút és a Duna Aszfalt konzorciuma kivitelezésében megépített elkerülőt idén május 23-án avatták, a térség második legnagyobb útépítési programjának köszönhetően (az első az M43-as az országhatárig történő befejezése volt). A út két részből áll: egy 3,1 kilométeres meglévő útszakasz felújításából, mely a sztrádától a kendergyári csomópontig tart, s 2,2 kilométeren vezet az új, kivilágított nyomvonal innen a határig, ahol egy körforgalmi csomópont épült. A határállomás területén egy 386 négyzetméter alapterületű vizsgálóépületet illetve mosdókat is építettek. Közel 72 ezer köbméter földmű épült, s 4300 köbméter aszfaltot használtak fel.

A térségben élők harminc éve vártak a beruházásra, hiszen korábban voltak olyan napok, amikor a nagylaki átkelőnél várakozó kamionok sora Apátfalva széléig állt. Az M43-as autópálya 2015-ös átadása óta a napi háromezer kamion már a csanádpalotai autópálya-határátkelőhelyet használja. A növényvédelmi és állat-egészségügyi ellenőrzésre kötelezett rakományt, valamint veszélyes árut szállító járművek, mely naponta mintegy öt-hatszáz teherautót jelent azonban Apátfalva, Magyarcsanád és Nagylak belterületét érintve közelíthette meg a számukra kijelölt nagylaki közúti határátkelőhelyet.

A napi 5-600 kamion a nagylaki házaktól a Nyárfa soron, majd a folytatásán, a Pacsirta és a Felszabadulás utcákon álló házaktól alig 8-10 méterre lévő úton haladt el. Így repedező lakóingatlan, életveszélyes közlekedés, élhetetlen környezet jellemezte ezt az időszakot. Lázár János személyes közbenjárásának köszönhető, hogy három hónap után ezt a forgalmat átterelték a 43-as főútra, továbbá támogatta egy Nagylakot elkerülő, nagy teherbírású útszakasz megvalósítását, mely összesen 3,5 milliárd forintba került. Ezen gyalogosvédő sziget, sárga veszélyt jelző villogó és sebességkorlátozó táblák növelik a biztonságot.

– Amikor a nyáron Makón át hazajöttünk Nagylakra, azt hittük, hogy valami baleset lehetett a közelben, mert Makótól idáig egyetlen kamion sem jött szembe, de nem is előzött meg egy sem, ahogy az korábban történt. Aztán, mielőtt bekanyarodtunk volna a faluba, akkor láttuk, hogy körforgalomban jönnek a határállomás felől a nehézgépjárművek, majd szinte azonnal el is tűntek balra. Azt már csak később láttuk, hogy a csatorna mellett épült úton hajtanak a kendergyár felé – mondta az egykori szülőfalujába évente csak egyszer-kétszer látogató, egyébként a Dunántúlon élő Feri bácsi, aki a temetőben nyugvó családtagjaihoz érkezett.