Hírek Makó

Ford karavánnal emlékeztek Galamb Józsefre és családjára

A Galamb család emléknapján a veterán autókból és motorokból álló karaván végigjárta a család életében fontos szerepet betöltő helyszíneket, illetve a résztvevők koszorút helyeztek el a Galamb család megújult sírhelyénél is.

A rendezvény a Széchenyi téren, Galamb József szobránál vette kezdetét, ahol Szikszai Zsuzsanna, a József Attila Városi Könyvtár és Múzeum igazgatója emlékezett meg Galamb József életéről és munkásságáról, felidézve életének legfontosabb állomásait, eredményeit és nehézségeit is, illetve családjáról is szólt.

– Makó városának világhírnevet szerzett szülötte, Galamb József, az Amerikai Egyesült Államokban szint elképzelhetetlen műszaki karriert befutó magyar mérnök volt; ennek köszönhetően a Ford T volt a világ első népautója, 20 évig gyártották, 15 milliónál is több készült belőle, 2000-ben még százezer T Ford itt pöfögött a világban – emelte ki Szikszai Zsuzsanna, aki továbbá elmondta: amíg Amerikában ünnepelt és elismert név volt Galamb József, hazánkban nem így folytatódott a történet, hiszen a második világháború után az új rendszer megnehezítette életüket, elszakította Galamb Józsefet családjától.

navigate_before
navigate_next

– A Galamb család meghatározó tagjai voltak városunk egykori közösségének. Nekünk, késői utódoknak az egyik legfontosabb kötelességünk az elődeink, példaképeink emlékének megőrzése, azok folyamatos megünneplése, ami kifejezésre juttatja városunk tiszteletét és háláját – hívta fel a figyelmet Szikszai Zsuzsanna, továbbá köszönetét fejezte ki a rendezvény megálmodóinak és szervezőinek.

A megemlékezést követően a karaván következő állomása a Belvárosi Református Ótemető volt, ahol koszorút helyeztek el dr. Galamb Sándor és Galamb Ferenc sírjánál, majd az egykori Ford lerakathoz, illetve Galamb József szülőházához mentek.

Végül a Galamb család felújított sírhelyéhez látogatott el a Ford karaván. Mint Forgó Géza portálunknak elmondta, a sírhely felújítása összefogással jött létre; a Szirbik Miklós Egyesület, a Maros-parti Veteránjárműveket Kedvelők Sportegyesülete, a Galamb József Mezőgazdasági Szakgimnázium és Szakközépiskola, illetve Czirbus Gábor alpolgármester és Kovács Sándor képviselő is támogatta a felújítást.

– Azért fontos számunkra, mert a Galamb család a ’20-as, ’30-as években nagyon fontos szerepet játszott Makó közéletében; Galamb Sándor ügyvéd és képviselő volt, megyei és városi, a két másik testvér, Ferenc és János pedig az úgynevezett Ford lerakatot irányította. A térség Ford-központja volt Makó ebben az időszakban, és ez Makónak a jelentőségét is mutatja, úgyhogy mi úgy gondoltuk, hogy kicsit hívjuk fel a figyelmet a család többi tagjaira is – mondta el a mai programsorozat kapcsán a Szirbik Miklós Egyesület elnöke.