Térség Top

Elkészültek a leendő magyarcsanádi hídra vezető út tervei

A Szent Gellért-híd nélkül nem épül meg a sztrádától oda vezető út – hangzott el a ma délelőtt, a magyarcsanádi faluházban nagy érdeklődés mellett rendezett lakossági fórumon. Ezt majdani Szent Gellért-hídra rávezető 432. számú, az autópálya lehajtótól az árvízvédelmi töltésig tervezett úttal kapcsolatos környezetvédelmi eljárás miatt rendezték.

A jelenlévő vagy száz érdeklődő elsősorban arra volt kíváncsi, hogy az M43-as autópálya és a Maros töltés közé tervezett út miatt hol és milyen kisajátítások lesznek szükségesek, konkrétan az ő ingatlanjaikat ez hogyan érinti. Nos, ezt így nem tudták meg, de azt igen, hogy a lehető legkevesebb ingatlant érinti majd az építés, már ha egyáltalán megvalósul.

Kókai Péter, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. munkatársa elmondta: a szakminisztérium utasítására bízták meg az UTIBER-t a valamivel több mint 8 kilométernyi út tervezésével, melynek jelenleg a környezetvédelmi engedélyeztetése zajlik. És az is elhangzott, hogy a majdan elkészülő kiviteli tervek csak akkor valósulnak meg, ha a Szent Gellért-híd is elkészül. Az pedig csak akkor lehetséges, ha a NIF megfelelő román partnert talál az építkezéshez, ilyen pedig egyelőre nincs.

Iski Sándor tervező elmondta: a jelenlegi tervek szerint a sztrádáról levezető út első 4 kilométerén a jelenlegi utat, alapostól elbontanák, s némileg arrébb egy vadonatúj, nagyobb teherbírású utat terveztek, melyre a környező parcellákról sárrázón át lehetne felhajtani. Megszűnne a terménydaráló jelenlegi 4-5 csatlakozása, helyette egy kereszteződést építenének. Az új út egyik oldalán 70-100 zártkert található, míg a másikon néhány nagyobb parcella. A nyomvonalat úgy tervezték, hogy minél kevesebb gazdát érintsenek a kisajátítások.

A mezőgazdasági út forgalmát a kivitelezés során biztosítani akarják. A 43-as út kereszteződésében körforgalom épülne, melyben a majdani hídon is átvezető kerékpárút is helyet kapna.

Egyelőre csak terveznek, szó sincs útépítésről! Elhangzott, bő tíz évvel ezelőtt már született egy ilyen terv, de az akkor az asztalfiókban maradt. Most az a cél, hogy ha nincs is még meg a román partner, akkor is legyenek meg a tervek. Egy kérdésre az is elhangzott, hogy a Szent Gellért-hidat, miután az a határon nyúlna át, Magyarország csak Romániával közösen tervezhetné meg.

Az érdeklődők a fórum végén maguk is szemügyre vehették az M43-astól a Maros-töltésig vezető út terveit. Persze mindenki azt kereste, hogy az a saját földjét, kertjét hogyan érinti.