Térség Top

Hivatalos: májusig egyirányú lesz a nagylaki elkerülőút

Február 21-én, azaz jövő csütörtökön nyitják meg a 3,36 milliárd forintból készült, az M43-as körforgalmától a nagylaki határállomásig vezető utat. Májusig az utómunkálatok miatt azonban csak a határtól az autópályáig tartó forgalmat engedik rá.

A beruházó NIF Zrt. érdeklődésünkre közölte, hogy a hivatalosan 4451. számú, Nagylakot a határ felől elkerülő utat február 21-én nyitják meg a forgalom előtt. Májusig azonban csak egy irányban, a határtól az autópálya felé használhatják majd a közlekedők.

A kétirányú megnyitásig 2 kilométer hosszan közvilágítást épít ki a vállalkozó, illetve a koronaélen kívüli munkákat fejezi be. Ezt nem tudná megtenni a kétpályás forgalom mellett. Az út nettó értéke: 3.36 milliárd forint, s a kivitelező a Duna Aszfat Kft. – HÓDÚT Kft. konzorcium.

A sztrádáról a régi határátkelőig teljes egészében állami költségen épülő utat Lázár János, a térség országgyűlési képviselője ígérte meg, miután a helybéliek arról panaszkodtak, hogy az M43-as autópályáról letérő, s a régi határátkelő felé tartó kamionok nagy környezeti terhelést okoznak a Nyárfa soron.

Az elkerülőre főleg azért van szükség, mert miután a sztráda elkészült Csanádpalotáig, kiderült, hogy az ottani határátkelőt az élő állatot, növényi árut és veszélyes szállítmányt hozó kamionok nem használhatják, azoknak a régi határátkelőre kell letérniük. Az üzemanyagbűz és a falun belül esetenként megnehezülő közlekedés mellett a teherjárművek robaja az út melletti házakat is megmozgatja, rongálja.

A leendő nyomvonalra több elképzelés is született, végül a magyar-román határt jelentő Élővíz csatorna magyar oldala és a falu széle közötti területen jelölték ki a két és fél kilométeres utat. A munkálatokkal egyébkét szépen elhaladtak, olyannyira, hogy a vasúti átjáró (azaz az M43-as) felől érkezők számára az új úton lenne logikus továbbhaladni, csakhogy azt jelenleg táblák tiltják.

A sztrádától a határllomásig nyúló 2x1sávos főút az óránként 90 kilométeres sebességgel való közlekedést teszi lehetővé. A forgalmi sáv szélessége: 3,5 méter, a burkolaté: 7,5 méter, padkáé: 2 méter, míg a koronáé 12 méter.

A nagylaki elkerülő a 43-as főút mentén élő apátfalviak, illetve magyarcsanádiakat is tehermentesíti, most ők is szenvednek az átmenő forgalomtól.