Kiemelt hírek Makó

Gergely Gábor: sok fürdővezető most irigykedve néz a lehetőségeinkre

Kiváló évet zárt tavaly a Hagymatikum, megnyitása óta először nem kellett  működésre fordítania az önkormányzati támogatásból. Ezzel lehetőség nyílt rég várt felújítások elvégzésére. 2018-ban mintegy 10 százalékkal nőtt a fürdő forgalma, mondta el portálunknak Gergely Gábor.

 

–  Néhány hónappal ezelőtt még csak arról beszélhettünk, hogy nagy valószínűséggel kiváló évet zár a Hagymatikum, nem kell hozzányúlni az önkormányzati támogatáshoz. Ez mostanra beigazolódott?

– Igen, most már konkrét eredményről tudunk beszámolni, lezártuk pénzügyileg is a 2018-as évet és nagyon büszkén mondhatom, hogy működésre nem használtunk fel támogatást, ami a kollégáim kiváló munkáját is dicséri. Így a városvezetéssel egyeztetve olyan felújításokat tudtunk elvégezni, ami nagyon régóta elmaradt, mint a tanuszoda festése, de a Hagymatikum faszerkezetét is lefestettük ősszel. Sőt, eddig még nem volt a kupola, a beltéri gyógymedence kupolája és az aula sem magasan letakarítva, most ez zajlik éppen. Olyan dolgok ezek, amik a fürdő megnyitása óta nem történtek meg, elsősorban forráshiány miatt. Mivel a működésre nem használtunk fel a támogatásból, ezekre tudtunk fordítani belőle. Úgy gondolom, minden makói számára ez megnyugtató eredmény lehet, hogy elértük ezt a szintet. Hozzányúltunk egy kicsit az árakhoz, hétvégén magasabbak a turisták számára, de muszáj, hogy tartsuk a színvonalat, és a dolgozók bérét is kiigazítottuk. Stabilan indítjuk a 2019-es évet.

– Sikerült növelni a látogatószámot?

Nagyságrendileg 10 százalékos volt a forgalomnövekedés, látogatószámban és árbevételben is, ami szerintem elsősorban a marketingünknek köszönhető, amit nagyon erősen használunk az online térben Magyarországon, Romániában és Szerbiában is. Új csatornákat nyitottunk, sokkal több embert, sokkal konkrétabban tudunk elérni. Három alappillért vázoltam fel a fürdő működèsènek tekintetében, amikor idejöttem két évvel ezelőtt. A kollégáim beláttákk, miért nagyon fontosak, amiket kérek. Az első kettő a tisztaság és a meleg víz, ugyanis ha valaki fizet a fürdőért, akkor nem lehetnek „majdnem jók” a vizek, ezért két fokkal emeltünk a hőmérsékleteken. A mai világban az emberek azonnal reagálnak, ha valami problémájuk van, de minden visszajelzés pozitív arra nézve, hogy tisztaság van és melegek a vizeink. A harmadik nagyon fontos dolog pedig a kedvesség, szolgálatkészség.

– Milyen új szolgáltatások, lehetőségek várhatók ebben az évben? Illetve mi vált be jól a 2018-ban indult újítások közül?

– A leglátványosabb elem a tekepálya elkészülése lesz majd, ami nagyon bízom benne, hogy tavasszal megvalósul. Ezt a fürdővendégek, és a makóiak is tudják majd használni a Nyugi Báron keresztül, egy új színfolt lesz a város életében, ami a terasz látogatottságát is növelni fogja. Ősszel elgondolkoztunk, hogy bírnánk anyagilag, ha bérelnénk egy sátrat a külső medence fölé, ami eddig minden novembertől áprilisig le volt zárva. Ez nagy teher, de láttuk, hogy el fogunk bírni a fenntartással. Februártól szintén újítás, hogy míg eddig úszójegy volt reggel 6-8 és este 6-8 között hétköznapokon, most fogunk csinálni egy úszóbérletet, így akinek a kora reggeli, vagy késő esti időpont nem jó, az napközben is tud élni ezzel a lehetőséggel, nagyon kedvező áron. A kultúrát is igyekeztünk behozni, tavaly év elején elkezdtük a fürdőkönyvtárral. Könyveket, folyóiratokat helyeztünk ki, nagyon szépen működik, illik a Makovecz szellemiséghez. Péntek és szombat éjszakánként pedig a gyógyvízben filmvetítéseket tartunk. Egyelőre némafilmekkel és természetfilmekkel, mert a vendégkör nemzetközi, ezért olyat kellett választani mindenki számára érdekes. Ez is olyan különlegesség, ami vonzóvá teszi a fürdőt, és jó emlékekkel távoznak innen a vendégek. Éves szinten több mint 30 rendezvényünk van, melyek nagyon sikeresek, például szilveszterkor is hetekkel korábban elfogytak a jegyek az eseményre. Kiemelném még az éttermünk eredményeit, mely a jegybevételek mellett az egyik zászlós hajója az intézménynek.

– A makóiak és a térségben élők jelentős kedvezményeket kapnak. Megmaradnak ezek 2019-re is?

– Igen, és nem is lehet elégszer hangsúlyozni, hogy van ilyen lehetőség. A 2×15 alkalmas gyógyászati kezelést igénybe vevőknél is volt mintegy 10 százalékos növekedés. Ez a makóiak számára a város támogatásának köszönhetően ingyenes, a térségben élőket pedig mi támogatjuk azzal, hogy ha 10 alkalmat kifizetnek, akkor 5-öt hozzáteszünk. Erről biztosan állíthatom, hogy országosan egyedülálló szolgáltatás, ahogyan az is, hogy emellett idő – és területkorlát nélkül ingyenesen használhatják a fürdőt. Ebben az évben a hétköznapokra a nyugdíjasokat és a kismamákat is próbáljuk megszólítani, úgyhogy érdemes lesz figyelni a hirdetéseinket. Hétvégén teltházzal üzemelünk, ott nem kell erősíteni.

– A fürdő hetedik születésnapján már volt szó róla, hogy sikerült begyűjteni egy újabb elismerést. Miről van szó pontosan?

– Tavaly megkaptuk egy angol szaklap elismerését az Európa legjobb családbarát fürdője kategóriában. Mivel így bekerültünk egy nemzetközi körbe, ez a turisztikai szaklap felkért minket, hogy induljunk más kategóriában is, ha úgy gondoljuk, hogy van esélyünk. Mi gyógyfürdőként üzemelünk, ezért úgy döntöttünk, ezeket a szolgáltatásokat is szeretnénk kiemelni, hogy mire a szállodák elkészülnek, már legyen ez is erősen benne a köztudatban.  Erre a kategóriára pályázva írtunk egy tanulmányt, amelyet ők leellenőriztek, így kaptuk meg a kezelések kiválóságát tanúsító Treatment Excellence Award elismerést. Ez a szaklap a világ legmagasabb szintű szállodáiban, több mint 50 ezer példányban van kitéve. Akik ezt olvassák, és szeretnek felfedezni új turisztikai célpontokat, azok számára most Makó is ott van egy ilyen díjjal elismerve, ez a nemzetközi porondra lépés kiskapuja.

– Szerbiában és Romániában már nagyon erős a Hagymatikum marketingje, Budapest felé is indítottak kampányt, szélesebb nemzetközi szinten versenyképes lehet a fürdő?

– A minőség, megközelíthetőség tekintetében abszolút. Egy dolgot nem szabad elfelejteni, addig, míg nincsenek szálláshelyek, nincs értelme Moszkvában, Pekingben, Frankfurtban, vagy Párizsban hirdetni. Hiába jönnének csoportok, nem tudjuk őket elhelyezni. Senki nem gondolná, de például Hollókőre napi szinten járnak kínai turisták. Ahol persze van fürdő, szép a város, de semmivel nem tud többet nyújtani, mint egy Makoveczi Makó. Őrült sok lehetőség van, de kell hozzá két szálloda még, én megkockáztatom, hogy három is. Akkor lenne az igazi, ha nyílnának hozzá még éttermek, illetve a vállalkozó kedvű makóiak úgy éreznék, hogy attrakciókat kell fejlesszenek a városban, amire szintén szükség van még. Nagyon sok helyi vállalkozóval beszélek, vannak tervben olyan ötletek, amelyek szerintem megvalósulhatnak, és vonzóak lehetnek.

– A marketing ma már nem azt jelenti, mint 10-15 évvel ezelőtt. Mennyire követik az új trendeket?

– Teljes mértékben. A Facebook-oldalunk és az Instagram oldalunk naprakész, és külön van oldala a Nyugi Bárnak. Erre egy tapasztalt szakmai csapatot kértünk fel, akiket mi ellátunk információkkal, ők pedig tudják, hogy mikor, milyen körre mennyit kell költeni, hogy hatékonyan elérjük. Még az én szüleim is aktívan használják a Facebookot, a nyugdíjas korosztály is elérhetőbb már az online médián keresztül, mint újságban hirdetve. Persze azt sem felejtettük el, ugyanúgy szerepelünk tévében, rádióban, kiadványokban, de a sok plakát helyett inkább az online teret használjuk. Idén a Google-től várok nagyobb eredményeket, a szakembereink most kimondottan arra koncentrálnak, hogy Romániában és Szerbiában a fizetett hirdetéseken keresztül jussunk el új és visszatérő vendégekhez. Úgy érzem, eloszlattuk azokat a kétségeket, hogy kell-e Makóra fürdő, jó irány-e a hangsúlyt a turisztikára helyezni a városban. Ebből pedig sok makói vállalkozás is profitál, látható, hogy folyamatosan nyílnak a panziók, több mint 60 van most Makón a szálloda mellett. Ezt a kormány, és a Magyar Turisztikai Ügynökség is látja, és támogatja, emellett szól, hogy a 9,5 milliárdos támogatást megkapta a fürdő.

– A szakmán belül nincs egy kis irigykedés a lehetőségeikre? Főleg, hogy még most áll egy nagy fejlesztés előtt a Hagymatikum.

– Aki ügyes, és jól gondolkodik – például Zalakaros -, nagyon szépen fejlesztenek, de valóban, sok fürdővezető néz irigykedve, hogy milyen forrásokhoz jutottunk, amikor nem igazán vannak pályázatok fürdőfejlesztésre. Aki önerőből, vagy hitelből nem képes fejleszteni, az csak vár jelenleg, nekünk ez a kormány támogatásának köszönhetően sikerül. A mi fejlődésünkből pedig makói vállalkozások profitálhatnak, ha plusz szolgáltatással tudnak olyan többletet kínálni, ami turisták számára vonzó lehet. Ez hosszútávon jövedelmező lehet számukra is, és szerintem ez volt a cél a fürdőberuházással annak idején.