Hírek Kiemelt Makó Térség

A kerékpárutakra is figyel majd a Magyar Közút a téli időszakban

A tavaszias, enyhe idő ellenére november 10-től országosan – így Csongrád megyében is – téli üzemmódra vált a Magyar Közút; 4100 fővel, 1000 munkagéppel és 0-24 órás ügyeleti szolgálat mellett látja majd el téli feladatait országos szinten. Újdonság a megyében, hogy idén három kistraktorral a kerékpárutakat is tisztítják majd.

Mint Hunkó József megyei igazgató beszámolt róla, a téli tisztítási feladatok közé tartozik a síkosság elleni védekezés, a lehullott hóréteg takarítása és a hófúvás által okozott akadályok megszüntetése. A hatékony védekezés érdekében az utakat csoportosítják; a síkosság elleni védekezés az őrjáratos utakon 516 kilométeren, a rajonos utakon 805 kilométeren a fehér utakon 91 kilométeren valósul meg.

A hó-eltakarítási szolgáltatást összesen öt szolgáltatási osztályba sorolják, a flottát pedig egy flottakövető rendszerrel figyelik, emellett pedig preventív védekezést is alkalmaznak. A téli közlekedést  megnehezítő időjárási elemek közé tartozik a hó, hóesés, a jég, az ónos eső, a köd, a lokális lefagyás és a téli napsütés is, amelynek vakító fénye veszélyt jelenthet, ezt pedig sokan alábecsülik.

Azt kérik az utazóktól, hogy a rendkívüli téli időjárási körülmények között tegyék fel maguknak a  következő kérdéseket:

– az utazás feltétlen szükséges-e,
– figyelembe vette-e az országos és helyi időjárási előrejelzéseket,
– figyelembe vette-e az országos és helyi közlekedési információkat,
– járművében van-e elegendő üzemanyag,  
– elegendő időt hagyott-e az utazásra,
– visz magával meleg italt, élelmet, meleg ruhát, csizmát, lapátot, vonókötelet, hóláncot?

Ha már úton van: ne akadályozza a téli útfenntartó járművek munkáját, amikor az utat kezelik (ne is közelítsék meg őket), ha bajba került, ne hagyja el járművét, maradjon ott amíg segítség érkezik.

Forrás: Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Mint elhangzott, az ügyeleti és információs rendszer 24 órában információt gyűjt útmeteorológiai állomások adataiból, webkamera-képekből, időjárási előrejelzésekből, radarképekből, az útellenőr jelzéseiből, fuvarozók és közlekedők bejelentéseiből. Információt ad az UTINFORM-nak, a médiának, illetve naplózzák és archiválják a napi eseményeket, illetve a társaság vezetését minden lényeges információról azonnal tájékoztatják.

A tavaly óta történt változásokról is szólt Hunkó József. Ezek közé tartozik a 47-es főút – Hódmezővásárhely Északi elkerülő is, amely a közeli bányató miatt még inkább érzékeny terület. Egy külön gép fog foglalkozni kizárólag azzal a szakasszal, illetve kamerákat is felszereltek, amelyekkel nemcsak nappal, hanem éjszaka is figyelhetik az útviszonyokat, illetve ÚTMET állomás telepítését is kezdeményezték. A kerékpárutak üzemeltetését három kistraktor segíti majd a megyében, a makói térségben ez közel 15 kilométernyi hivatásforgalmi és 5,7 km szabadidős utat foglal magába. Amennyiben egyes részeken a traktor nem tudja elvégezni a munkát, ott vállalkozók tartják rendbe majd az adott kerékpárutat.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.