Hírek Makó Programok

180 éve született Hajnal Antal, a fiumei kikötő makói tervezője

Makó több neves szülöttet adott az országnak. Közéjük tartozik a kevésbé ismert Hajnal Antal a fiumei (ma Rijeka, Horvátország) kikötő tervezője. 180 éve, 1838. augusztus 31-én látta meg a napvilágot.

Édesapja református  tanító volt városunkban. Hajnal Antal a középiskolát már Békésen végezte, majd a Debreceni Református Kollégiumban tanult tovább. Mérnöki diplomát a budai Joseph Polytechnicumban, a mai Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem elődjén szerzett.

A Közmunka és Közlekedési Minisztériumban 1867-től kezdett dolgozni. 1872-től foglalkozott vízépítési kérdésekkel, akkor került hozzá a fiumei kikötőépítés.

A fiumei kikötőnek stratégiai szerepe volt a magyar gazdaság számára. A kiegyezést követően a „város, kikötő és kerület a magyar koronához csatolt külön testet” alkotott, azaz nem Horvátország uralta, hanem Magyarország. Így a magyar kormányzat biztosította a költségeket az építkezésekhez. Hajnal Antalt a fiumei kikötő építésvezetőjévé 1877-ben nevezték ki.

A kikötő kiépítésével párhuzamosan forgalma egyre növekedett. Fiuméből a hajók lisztet, bort, babot, szilvát, árpát, korpát, dongát, fatáblákat, deszkákat és bükkfát szállítottak ebben az időben. A sikeres építkezések miatt Hajnal Antalt 1882-ben kinevezték királyi középítészeti felügyelőnek, majd az általa elkészített tervek alapján zajlottak a beruházások.

Hajnal Antal a kikötő legfontosabb építményei között az alábbiakat sorolta fel: a nagykikötő, a Baross Gábor-fakikötő, a haditengerészeti naszádkikötő, a kőolajkikötő, a hajógyár a hozzátartozó dokkokkal, valamint a Fiumara-csatornakikötő. A nagykikötő rakodópartjai mellett 23 nagy gőzös és 5 kisebb parti gőzös, valamint 40 vitorlás hajó tudott kikötni. A kőolajkikötőben 6 hajó rakodhatott egyszerre. A Baross Gábor-fakikötőben 9 nagy gőzös és 5 kisebb hajó. A Fiumara-csatornában 80 parti vitorlás kapott elhelyezést. Míg 1871-ben 257 gőzhajó kötött ki, addig 1895-ben 4247. 1890-ben már 11 ezer hajó vetett horgonyt a fiumei mólóknál.

1906-ra, amikor Hajnal Antal nyugdíjba vonult, a fiumei építkezések  eredményeként 6169 m hosszú a rakpart, 2080 m hosszú a hullámgát, 53,8 hektár a vízfelszín és 60 hektár feltöltött terület. Fiume – forgalmát tekintve – Európa tizedik kikötője lett.

Mindez az első világháborúban elszenvedett vereséget követően a trianoni békeszerződéssel elveszett Magyarország számára.

Makón 1988. augusztus 31-én, születésének 150. évfordulóján a belvárosi óvoda falán emléktáblát helyeztek el tiszteletére.

Czirbus Gábor Makó város alpolgármestere és a Szirbik Miklós Egyesület javaslatára, 2018-ban születése 180. évfordulóján tartanak megemlékezést. Ennek keretében augusztus 31-én (péntek), 17 órakor megkoszorúzzák a belvárosi óvoda (Kálvin tér) falán lévő Hajnal Antal-emléktáblát. Köszöntőt Czirbus Gábor alpolgármester mond. Az emléktáblát megáldja Kondrát Zoltán elnök-lelkész. Szeptember 1-én pedig sor kerül (jó idő esetén) az I. Hajnal Antal vízi emléktúrára Apátfalva és Makó között, a Maroson.

Az ünnepi alkalomra megjelenik egy ismeretterjesztő kiadvány is Hajnal Antal életéről, Forgó Géza szerkesztésében.

 

Forrás: Forgó Géza, történész-muzeológus / József Attila Múzeum | Borítókép: Wikipédia

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.