Hírek Kiemelt Makó

Jó szezont zárt, és még jobbra készül a Hagymatikum

Elfogadta az önkormányzat a fürdő tavalyi beszámolóját, ennek kapcsán a 2017-es évről és a most indult szezonról beszélgettünk Gergely Gáborral. Az igazgató szerint van ok optimizmusra, egyre többen figyelnek fel Makóra, mint népszerű turisztikai célpontra.

– Nemrég hivatalosan is megnyitotta az idei szezont a Hagymatikum, de milyen volt a tavalyi? Ott már egész évről tudunk beszélni, biztosan kielemezték 2017-et.

– Az volt az első év, ami kezdettől fogva hozzám köthető, miután 2016 decemberében jöttem ide. Olyan eseménnyel indult az év, amivel a fürdő hat éves fennállása alatt nem történt, a mindenki által ismert kanyaró járvány. Ez február végétől egészen április közepéig nagyon súlyosan érintette a fürdőt, elsősorban a gyógyászatot. Nagyon komoly marketing munka kellett ahhoz, hogy a vendégek bizalmát visszaszerezzük. Kiszámoltuk, ha csak az előző évi vendégszámot vesszük alapul, akkor több mint 17 milliós veszteséget jelentett ez az időszak, csak a belépőjegyek terén. 2017 januárjában letelt a Hagymatikum garanciális időszaka is, így mindenféle műszaki problémát önerőből kellett kijavítani, ilyenből pedig volt rengeteg. Ezeket a nehézségeket is szem előtt tartva is 3 százalékos bevétel növekedést értünk el tavaly.

– Minek köszönhető ez elsősorban?

– Az éttermünk és a wellness szolgáltatásink árbevételének, sikerült elérni olyan vendégkört, amelyik többet költött nálunk. Ezekkel a plusz bevételekkel tudtuk kompenzálni a kiesést. Az étterem struktúráját átalakítottuk, több asztalt helyeztünk el, átrendeztük a pultot, két pénztár van, ezzel nagyobb forgalmat tudtunk generálni, valamint megnyitottuk a Nyugi Bárunkat, az idei évtől pedig ennek a kinti teraszában is nagyon bízunk.

– Mennyi támogatást kap a fürdő most az önkormányzattól?

A tavalyi évben és idén is 50 millió forint támogatást kaptunk az önkormányzattól, amire viszont nagyon büszkék vagyunk, hogy ebben az évben májusig bezárólag nem volt szükség arra, hogy felhasználjunk, még úgy sem, hogy például a Hagymatikum hat éves fa szerkezetét lefestettük, munkaruhákat vásároltunk, és fejlesztjük a műszaki tartalmat is. Ebben nagy szerepe van a tavalyi marketingköltségek hatékony felhasználásának, aktív kampányokat folytatunk belföldön és külföldön is.

– Pontosan hogyan működnek ezek a kampányok és merre?

A belföldi vendégek 70-80 százaléka Budapestről érkezik, az ottani kampányunk például arra épül, hogy tovább tudatosítsuk Makó nem a világvége, a fővárosból 100 perc alatt ide lehet érni, ez egy fontos kommunikációs csatorna. Ha mindent figyelembe veszünk, akkor egyébként körülbelül 450 ezres összlátogatószámmal büszkélkedhetünk. Nagyon fontos a fürdő népszerűsítéséhez a személyes jelenlét, a személyes kapcsolatok. Legutóbb például Szabadkán voltunk kiállításon, mert nagyon fontos, hogy erősítsük a szerb kapcsolatokat, amiről a számok azt mutatják, hogy eredményes. Több óriásplakátot is kihelyeztünk Szerbiában. Romániában is ott vagyunk például a Kolozsvári Magyar Napokon, Temesvári Magyar Napokon, de a tusványosi szabadegyetemre is szeretnénk eljutni, ahol Székelyföld nagy részét el tudjuk érni. Most Siófokon is voltunk egy 50 település részvételével zajló versenyen, ahol gasztronómiai, városarculati standunk is volt, innen is eredményesen és büszkén tértünk haza. Egyre többen látják, hogy létezünk. Az online megjelenésekre is hatalmas figyelmet fordítunk, Romániában, Szerbiában és Budapesten ezzel célzottan tudunk elérni közönséget, nemek, korcsoportok, érdeklődési körök alapján rendezve, több tízezres számban Facebookon, Instagramon egyre jobb eredménnyel.

– A Hagymatikum népszerűségét a tavaly megkapott díjak is növelik, milyen elismeréseket kapott a fürdő?

– Tavaly év elején megkaptuk a Magyar Fürdőszövetség és a Magyar Turisztikai Ügynökség képviselőitől azt a két minősítő táblát, ami a bejáratnál azt mutatja a vendégek számára, hogy élményfürdő kategóriában öt csillagos, gyógyfürdő tekintetben pedig négy csillagos helyre érkeztek. Ez olyan, mint a szállodáknál, egy presztízs, amit nagyon büszkén helyeztünk ki. Év végén pedig egy londoni szaklap értesített minket, hogy a 2018-as év legjobb családbarát fürdője címet a Hagymatikum kapta. Ez egy akkora elismerés, amire szintén nagyon büszkék kell legyünk, mert egy szakmai zsűri, gyakorlatilag a tudtunkon kívül döntött el. Utánanéztek a marketingünknek, az arculatunknak, a vendégek és a dolgozók elégedettségének, számos szempont alapján. Tavasszal jelent meg az a 250 ezres példányszámú kiadvány, ami a világ minden pontján minőségi szálláshelyekre jut el.

– Fontosak a makói és a kistérségbeli vendégek is, akik ráadásul kedvezményesen jöhetnek. Számukra mit kínál a Hagymatikum?

– Szeretnénk, ha a makóiak és a kistérségben élők is azt éreznék, hogy ez a fürdő nem csak a külföldieknek épült. Szerencsére van egy egészen komoly és növekvő törzsközönségünk, akik szinte naponta járnak hozzánk. Nincs olyan lehetőség sehol máshol az országban, hogy fél áron tudjanak ugyanolyan színvonalú szolgáltatást igénybe venni, mint a turisták. Az OEP által finanszírozott gyógyászati kezeléseinket kétszer 15 napban a makóiak ingyen vehetik igénybe, mert annak a minimális önrészét is évek óta átvállalja az önkormányzat. Amelyik nap pedig kezelésre jönnek, időkorlát nélkül élvezhetik a fürdő minden általános belépővel elérhető szolgáltatását is, tehát éves szinten 30 napot tud minden makói vendég ingyenesen gyógykezeltetni és fürdőzni is. A kistérségnek pedig tavaly vezettünk be olyan kedvezményt, hogy 15 alkalomból 10 kell nekik finanszírozni, az utolsó 5-öt mi átvállaljuk, ez a bejárás költségét kompenzálhatja.

– Ha egy optimista forgatókönyvet nézünk, mikor lehet ön szerint önkormányzati támogatás nélkül működtetni a fürdőt?

– Biztonságosan, hosszú távon én csak úgy tudom elképzelni, ha lesz még legalább egy-két olyan szálloda Makón, ami a fürdővel fedett összeköttetésben van, tehát télen is át tudnak sétálni a szállóvendégek. Mindegy, hogy wellness, vagy gyógy szállodáról beszélünk, minden Magyarországon jól működő fürdő így tudja a hétköznapokat is gazdaságossá tenni. Ez a mai világban elengedhetetlen.

– Ez talán kevésbé önökön múlik, viszont a fürdőfejlesztés a bevétel növelés mellett egy szálloda létrehozására is nagy vonzerőt jelenthet.

– A kettő nagyon szorosan összefügg. A fejlesztéssel olyan vendégkört tudunk elérni, akik eddig nem gondolkodtak Makóban, például a kamasz gyerekekkel rendelkező családokat, mert nincsenek egész évben használatos beltéri csúszdáink a babavilágon kívül. A kamasz korosztály pedig elsősorban ilyen attrakcióra vágyik, számukra tervezzük elsősorban az új családi élmény kupolát a hozzá kapcsolódó csúszdatornyot. Nagyon kíváncsiak a makóiak, tőlem naponta kérdezik, hogy mikor kezdődik az építkezés. Napi szinten kommunikálunk az önkormányzat műszaki osztályával és a tervező irodával, finomítások vannak, az utolsó folyamatban van a tervezés, ehhez próbálunk mi is minden szakmai segítséget, ötletet hozzátenni.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.