Hírek Kiemelt Makó

Az irodalom célja nem a nyelvi akadályok leküzdése

Rendhagyó irodalomórán vehettek részt a Návay diákjai hétfőn délben. Kiss Judit Ágnes költő és író tanárként is dolgozik, a különleges alkalom célja az volt, hogy a kortárs irodalmat is közelebb hozza a fiatalokhoz.

Tanács Dóra Gréta – Makó

Kiss Judit Ágnes költő, író az ELTE bölcsészkarán magyar, a Színművészeti Egyetemen drámatanári, a Pécsi Tudományegyetemen oboa szakot végzett. Első kötete Irgalmasvérnő címmel 2006-ban jelent meg, még ebben az évben Junior Parnasszus Díjat és Mozgó Világ nívódíjat, 2007-ben Móricz Zsigmond-ösztöndíj kapott. A Magyar Napló és az Írott Szó Alapítvány regénypályázatán első helyezést ért el ugyancsak 2007-ben, majd Artisjus-díjat kapott, és a Mozgó Világ próza nívódíját. Elismerései közé tartozik a Déry Tibor-díj, a József Attila-díj, illetve NKA drámaírói ösztöndíja. Jelenleg Budapesten tanít irodalmat és drámát.

– Régi előítélet az, hogy a kortárs irodalom az egy lila köd, ami nem érthető. Azt gondolom, hogy mostanában olyan irányzatok kerültek előtérbe, amelyek már populárisnak nevezhetőek – mondta el az írónő. Hozzáfűzte: próbál arra figyelni, ami a diákokat figyelmét felkelti. Elsősorban nem a saját műveit mutatja be, arra figyel, ami a tanulókat érdekli, fontosabbnak tartja, hogy a kortárs líráról kapjanak képet. Az olvasóvá nevelés 10-14 éves korig dől el, utána már nehezebb ezt megszerettetni. Amikor Bánk bánt tanít, ő felolvassa a művet, majd eljátssza és elmagyarázza azt, ezzel is segít megérteni a művet. Véleménye szerint az irodalomnak nem az lenne az elsődleges célja, hogy nyelvi akadályokat küzdjünk le.

Gera Ákos, tizenkettedikes diák elárulta, egyik kedvenc tantárgya az irodalom, szerinte segít a művészet másképp látni a világot. Kedveli a hasonló rendezvényeket, véleménye szerint több ilyenre lenne szükség. Az ő művészetére is hatással vannak azok az alkotások, melyeket éppen tanulnak irodalom órákon.

Graur Bence és Gera Ákos

Graur Bence szintén tizenkettedik osztályba jár, neki azonban nem tartozik kedvenc tantárgyai közé az irodalom, őt a zene világa fogta meg jobban. Inkább a mozgóképek felé mozdult el, A Gyűrűk Ura és a Star Wars történetét emelte ki, amelyet szívesen olvasott korábban. Szerinte gördülékenyebb a tanulás az ilyen rendhagyó alkalmaknak köszönhetően.

Négy évvel ezelőtt kezdett el könyvtárosként dolgozni a Návay iskolában Janáky Marianna, akkor ismerkedett meg a kortárs irodalommal, amikor ő is elkezdett írni. A Tiszatáj folyóirat szerkesztősége jött el az első rendhagyó irodalomórára, utána egyéneket hívott meg. Fiatal szerzőket próbált megkeresni, a mai alkalommal végre egy női írót is sikerült elhívni. Ez volt körülbelül a tizedik alkalom, hogy rendhagyó órán vehettek részt a diákok, mondta el az írónő és tanár, aki a program egyik szervezője. Hozzátette: a kortárs szerzők azért is olyan sikeresek, mert a gyermekek megértik, amit írnak, szemben a régiekkel. Ezért is lenne szükség a magyar irodalom oktatásának megreformálására.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.