Makó színes

Álruhában intéztünk ügyeket – szavazóval!

Ismét bebizonyosodott, hogy sokszor a józan ész halála az ügyintézés. Makón, és Szegeden is teszteltük a városházát. Van hová fejlődni az önkormányzati szférában, tapasztalatainkkal a makói jegyzőt is szembesítettük.

Nagy Szabolcs – Makó

Napokon keresztül jártuk az ügyintéző helyeket átlagos állampolgárként, hogy megtudjuk, mennyire megy gördülékenyen az ügyintézés, megkapjuk-e az elvárható tájékoztatást, mennyire veszik komolyan a munkájukat a tisztviselők. Vizsgáltuk az ügyintézés gyorsaságát, és a munkatársak segítőkészségét is. Szúrópróba szerűen, konkrét ügyeket választottunk ki ehhez, ráadásul többet is, hogy minél pontosabb képet kapjunk.

A szegedi, és makói városházán először is nemrég a városokba költözött fiatalként érdeklődtünk az önkormányzati bérlakásokról. Van-e lehetőségünk ilyet igénybe venni, és milyen feltételekkel?

Szegeden az önkormányzati ingatlanokat egy külön cég kezeli, itt sorszámhúzás után már az ügyintéző előtt ültünk. A tájékoztatás teljesen érthető volt, útmutatót, és adatlapot is kaptunk, amelyen részletesen rajta vannak a szükséges feltételek. Néhány perc múlva már ott sem voltunk.

A makói városházán is érthető tájékoztatást kaptunk, van lehetőség önkormányzati bérlakásra, csak azok éppen felújítás alatt vannak. Ezzel a válasszal ideiglenesen még ki is tudtunk volna békülni, ha kapunk mellé adatlapot, hogy kitöltsük. Viszont magát a pályázatot is csak akkor lehet beadni, ha egy-egy lakást meghirdettek. A makói jegyzői iroda vezetőjénél először azt kifogásoltuk, miért muszáj a város honlapját, vagy a városi újságot figyelni ehhez, ahelyett, hogy bármikor beadhatnánk pályázatot önkormányzati bérlakásra.

– A kérdés jogos, erre megpróbálunk reagálni. Az önkormányzati bérlakás rendszerről tudni kell, hogy nagy elmaradást kell behoznunk, rendkívül rosszul volt kezelve évtizedeken keresztül az állomány. Sok jelentkező lenne rá, és általában ugyanaz a kör adja be a pályázatot. Az ügyintézők ismerik a korábban kérelmet beadott személyeket, akiknek egy-egy adandó lehetőségre fel is hívják a figyelmét. Amikor azonban egy-egy új ember keresi meg ilyenkor az önkormányzatot, akkor valóban feltűnhet ilyen hiba – ismerte el Szabó Sándor.

Szabó Sándor megköszönte a hiányosságok észrevételét

A bérlakások csak látszólag egyszerű ügye után egy másik kérdésben is teszteltük mindkét önkormányzat munkatársait. Civil szervezetként jelentkeztünk be, akik a városban szabadtéri rendezvényt akarnak szervezni, az ehhez szükséges közterület használati engedélyek után érdeklődtünk.

Na, ennél már nagyobb bajok voltak mindkét városban, de Szegeden ez is könnyebben megoldódott. Itt három különböző intézményben jártunk. Az elsőt magunk bogarásztunk ki az interneten, innen azonban egy másikba küldtek (szentül meg voltak róla győződve, hogy ott kell intézni), ahonnan viszont egy harmadikba irányítottak. Ez a fejetlenség hosszú időnket rabolta el, de legalább az utolsó helyen tökéletes ügyintézéssel találkoztunk. Megkaptuk a szükséges adatlapot, mellé az önkormányzaton kívül felkeresendő hatóságok listáját (címmel, telefonszámmal), előkerült egy naprakész rendezvénynaptár, ahol megnézhettük, hogy a miénk ütközne-e valamivel. Sőt, a közterületi referens a saját névjegykártyáját is a kezünkbe nyomta, hogy bármikor személyesen meg tudjuk keresni.

Makón nincs ennyire szétszórva a városon belül az ügyintézés, a közterület használati engedély ügyében mégis majd másfél órát bolyongtunk egyetlen épületben. Az Úri utca felőli portán azt mondták, hogy a főbejárat felőli oldalon kell ezt intézni. Az ottani portán viszont elirányítottak minket a kabinetirodába. Itt azt mondták, hogy ilyen ügyben még nem keresték őket (naná, hogy nem, mivel nem oda tartozik…), és javasolták, hogy rendezvények ügyében keressük meg a marketing irodát is. Jó, gondoltuk, csak most pont nem ezért jöttünk…

Semmivel nem lettünk okosabbak, amikor távoztunk, de nem adtuk fel. Viszont az épületben bolyongás közben feltűnt, hogy alig tudjuk megkülönböztetni az ügyintézőket az ügyfelektől. Néhány tisztviselőn volt kitűző, de leginkább onnan ismertük meg az itt dolgozókat, hogy többnyire siettek, és látszólag tudták merre mennek (ellentétben velünk, az ügyfelekkel). Ami azért probléma, mert, ha egy állampolgár elakad az ügyintézésben, akkor vajon kihez fordul először segítségért? Ahhoz, aki láthatóan itt dolgozik.

– A városháza ügyintézőinek használniuk kell vagy kitűzőt, vagy a ruháján, vagy a nyakába akasztva. Mindenki kapott ilyet. A nagy részük használja is, de fel fogom erre újra hívni a figyelmüket, mert ez fontos részlete az itteni munkának – válaszolta az ügyintézőkkel kapcsolatos kérdésünkre a makói jegyzői iroda vezetője.

Papír az van, csak győzzük kitölteni

A közterület használati engedély kiadását azért természetesen végül megtaláltuk az épületben, ezt a jegyzői iroda hatósági csoportja végzi. Kaptunk kérelmet is, illetve egy árlistát, hogy mindez mennyibe kerülne. Az ügyintéző segítőkész volt, de azért látszott, hogy Makón sokkal ritkább, hogy ilyen kéréssel fordulnak az önkormányzathoz. Ennek az engedélynek a kiadása körül egyébként azért is kisebb a tanácstalanság, mert a hatósági csoport nemrég vette át a teljes körű ügyintézését, és ez a rendszer még nincs bejáródva, tudtuk meg Szabó Sándortól.

Összességében az ügyintézések során hosszas várakozást, vagy komoly félretájékoztatást mi nem tapasztaltunk, de azért működhetne jobban is az önkormányzati munka. Észrevételeinket a makói jegyző is elismerte, és megígérte, ezeken javítanak majd.

Elégedett a városházi ügyintézéssel?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.