Makó színes

Csak úgy röpködtek a golyók a SZIGNUM-ban

Baj nem történt, szerencsére csak a helyes eredményeket találták el a diákok ma délelőtt a SZIGNUM matematika óráján, ahol a szorobánnal ismerkedtek meg. Vajda József és Vajdáné Bárdi Magdolna pedagógusok bemutató óráját a TV Tokyo munkatársai is rögzítették.

Szabó Anita – Makó

Az abakuszok családjába tartozó szorobánnal ismerkedtek meg ma a makói Szent István Egyházi Általános Iskola negyedikesei. A japán számolóeszköz újdonságnak számított a gyerekek körében, érdeklődéssel oldották meg a feladatokat. – Elég furcsa volt így számolni, de közben nagyon izgalmas is. Teljesen más volt ez az óra, mint amit eddig megszoktunk. Nekem tetszett, remélem máskor is használhatjuk majd a szorobánt – lelkesedetta 4. b-s Varga Sándor, aki többi társához hasonlóan, ügyesen birkózott meg a kihívásokkal.

– Először azt hittem, hogy nagyon nehéz lesz így számolni, de gyorsan megtanultuk a logikáját és sokkal könnyebb volt így a műveleteket elvégezni – tette hozzá Radnai Fanni, aki számára varázslatos volt a japán kultúrát bemutató és az óra végi jutalom videó is.

Fanninak és Sanyinak nagyon tetszett az óra.

– Az ismert, hasonló eszközökhöz képest, ebben az esetben is a golyók manipulálásával, elmozdításával történik a számítás. Itt a titok az, hogy az ötöt egyetlen egy golyóval ábrázolják, ez minden helyi értéken jelent ötöt, tehát 50-et, 500-at és így tovább – avatott be a rejtelmekbe Vajda József, akiről nem túlzást azt állítani, hogy az élete a szorobán népszerűsítéséről szól. – A feleségem bukkant erre a lehetőségre egy újságban, majd megismerkedtünk a módszerrel a terület szakértőjétől, Paksi Sándortól. A közös gondolkodásunk célja az volt, hogy a korábban csak az elitképzésben használt eszközt a közoktatásba is átvigyük – tudtuk meg az Első Magyar Szorobán Alapítvány létrejöttének körülményeiről. Az alapítás óta eltelt 25 évben a golyós számolóeszköz használata jelentős fejlődést mutat, már az ország egyharmadában része a matematikaoktatásnak.

navigate_before
navigate_next

– Elég, ha arra gondolunk, hogy elődeink is milyen ügyesen számoltak. Mi is ezt szeretnénk elérni, hogy a gyerekek magasabb számkörben is ügyesen, gyorsan és hibamentesen tudjanak műveleteket elvégezni. Ha képesek magabiztosan és természetesen viselkedni a számok világában, akkor megszeretik a tárgyat. Ehhez az kell, hogy mindenki értse és tudja, hogy mit és hol kell elvégezni. Más nem is kell hozzá, egy kis logika és gondolkodás, de mi magyarok ennek nem is vagyunk híján – érveltek a módszer mellett Vajda József és Vajdáné Bárdi Magdolna pedagógusok, akiknek bemutató óráján valóban boszorkányos gyorsasággal röpködtek a golyók és születtek a helyes megoldások egy-egy feladat bonyolultabb feladat kapcsán is.

Az élményekkel teli foglalkozást rögzítették a TV Tokyo külsős munkatársai is, bizonyítékául annak, hogy a Japánban elterjedt eszközt Európában, a magyar gyerekek is sikerrel használják.

One Response

  1. Köszönöm a cikket! Mindössze annyiban szeretném kikerekíteni az írást, hogy az alapítványunk nevében nem, csak elképzeléseiben szerepel a magyar. Célunk, hogy a magyar gyerekek számára könnyítsük meg a matematika terheit annyira, hogy megszeressék, és bátran műveljék azt! Ismét köszönet a cikkért!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.