Egyéb

Hasznos tanácsok a téli vezetéshez

A téli közlekedés teljesen más vezetéstechnikát és fokozottabb figyelmet igényel a járművezetőktől. Fontos a gépkocsik megfelelő felkészítése.

CSMRFK

A téli hónapokra történő felkészülés jegyében fontos szem előtt tartani, hogy a nyári gumi 7 Celsius-fok alatt már nem teljesíti feladatát. A megfelelően megválasztott téli autógumikkal vészfékezés esetén jelentősen lerövidül a féktávolság, mely főleg az autópályákon, nagy sebességgel való közlekedés esetén akár életet is menthet. A téli gumik használata a csapadék kellő elvezetésével és a biztonságosabb úttartással a zord körülmények közötti egyenletes haladást biztosítja. Minden járműre csak olyan méretű gumiabroncsot szabad felszerelni, amilyet a járműgyártó cég meghatározott. A műszaki biztonság egyik alapkövetelménye a futómű és a gumik kifogástalan állapota.

A köd, a szitáló hó, a csúszós utak mindennapossá válnak. Szinte egész nap, de főleg éjszaka és a reggeli órákban jellemző a fagypont körüli hőmérséklet. A száraz és csúszós utak hirtelen válthatják egymást, mely különös óvatosságot és figyelmet kíván, amely a nyáritól lényegesen eltérő vezetéstechnikát igényelhet. Nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, és egy esetleges rossz manőverezés esetén a hibák könnyebben korrigálhatóak. A pára, a köd erősen rontja a távolságbecslő képességet, ezért a tárgyakat a valóságosnál távolabbinak látjuk.

Amennyiben külföldre tartunk, az utazást megelőzően tájékozódjunk, hogy az érintett, és a célállomás szerinti országban vezettek-e be olyan jellegű korlátozást, amely például a téli gumik, vagy a hólánc kötelező használatára irányul. Ha igen, akkor a szükséges felszerelések nélkül ne induljunk útnak, mert ezek meglétét akár az adott ország területére való belépésnek is a feltételévé tehetik. Huzamosabb utazás esetén szükség lehet takaróra, melegebb ruhadarabokra, vontatókötélre, fagymentesítő zárolajozóra, elegendő mennyiségű élelmiszerre és italra is.

Havas, latyakos időben, amikor a járda mellett széles sávban áll, vagy folyik a víz, nehezebb az úttesten átkelni. A gyalogos ilyenkor jellemzően arra figyel, hogy ne lépjen a tócsába. Az autósnak számítania kell arra, hogy a járda szélén leszegett fejjel álló gyalogos a következő pillanatban az úttestre, a jármű elé kerülhet.

Egyes utakon számítani kell arra, hogy megjelenhet a járművek, mezőgazdasági gépek által felhordott sár, amely csúszóssá teheti az utakat!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.