Albert Barbara Blog

Egészséges vagy egészségkárosító?

Az egészségünk megőrzésének három alappillére a helyes táplálkozás, a rendszeres testmozgás és a stresszmentes életmód. Nem is gondolnánk, hogy mennyire befolyásolják szervezetünk működését és mindennapjainkat.

Az egyik legfontosabb, hogy változatosan állítsuk össze étrendünket. Próbáljunk ki minél többféle ételt, ne csak mindig ugyanazt fogyasszuk. A lényeg, hogy szervezetünk minden szükséges tápanyagot megkapjon. Természetesen a helyes táplálkozás nem jelenti azt, hogy bizonyos ételt, élelmiszert tilos megennünk. Rendszeresen, akár naponta többször fogyasszunk zöldséget, gyümölcsöt. Amennyire lehetséges kerüljük az alkoholt, mert rendkívül káros és energiafelesleget jelent a táplálkozás szempontjából.

A sport alapvető az életünkben, jótékony hatása felbecsülhetetlen. A rendszeres fizikai aktivitás segít megtartani egészségünket, vitalitásunkat. A mozgás hatást gyakorol az egyén testi, lelki, szociális egészségére. Fejleszti a szív- és keringési rendszert, javul a vérellátás, mely csökkenti a szívmegbetegedések veszélyét. Sőt segíthet a rákos, daganatos betegségek kialakulásának megelőzésében is.

Nem szabad elfeledkeznünk, hogy esztétikusan formál, kedvezően feszes, formás alakot biztosít. A testtartás javítása a gerinc nagyobb terhelése nélkül is elősegíthető bizonyos mozgásformákkal, mely manapság egyre több gondot okoz. A legtöbb esetben azonban, ami a számunkra talán elsődleges szempont a súlykontroll, a zsírtartalom csökken, az izomzat növekszik.

Egy jó közösség hangulata fejleszti az önismeretet, alkalmazkodási képességünket. Mindenkinek megvan a saját célja, amit szívesen elérne, s ebben ösztönözzük egymást. Lehetőség nyílik új ismeretség létesítésére, kapcsolatteremtésre.

Az egészségmegőrzés szempontjából hihetetlenül lényeges a stresszmentes életmód. A mai világunkban nehéz elkerülni a stresszt a mindennapjainkban, folyamatosan nyomás alatt érezhetjük magunkat az élet számos területén. Ha hosszú ideig ilyen állapotban vagyunk súlyos egészségkárosító hatása lehet. Azonkívül, hogy gyengíti szervezetünk védekezőképességét magas vérnyomás is kialakulhat, sőt depresszió egyaránt. Sokan dohányzással próbálják enyhíteni az idegességüket, de akkor négyszeresére nőhet a szívinfarktus kockázata.

A stressz levezetésének egyik fontos eszköze a relaxálás, kikapcsolódás. Nagyon lényeges a kiegyensúlyozott életmód és az alvás, melynek hiánya elhízást és különféle betegségeket okozhat. A pihenés javítja a hosszú távú memóriát ráadásul az immunrendszerre is hatást gyakorol. Az embernek kb. naponta hét és fél órás alvás szükséges. Érdekes, hogy a tudósok szerepet tulajdonítanak a pihenésnek az öregedési folyamatokat illetően is. A kialvatlanság akár idősödést idézhet elő, mert stresszhormon termelődik, amely roncsolja a kollagént. Fiatalok, gyerekek esetén a növekedésükben, fejlődésükben is kárt okozhat.

Bár teljes mértékben nem befolyásolhatjuk egészségünket mégis fontos, hogy törekedjünk a kiegyensúlyozott életvitelre.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.