Hírek

Tartósnak bizonyult a nagylaki kamionstop


Korom András – Nagylak


Tartósnak és sikeresnek bizonyultak a nagylakiak kérésére tett intézkedések, hogy valahogy tereljék el a községen átmenő forgalmat. A Gyarmati András polgármesternek panaszkodók ugyanazt jelezték, amit a falu első embere is tapasztalt: az M43-as átadását követően az addig a falu széli határállomás előtt ácsorgó kamionok a Nyárfasor felé vették az irányt, s átszáguldottak a községen, s az út melletti mintegy 5 méterre álló házak állagát is rontva.

A polgármester az illetékes hatóságoknál tett panaszt. de szava elért Lázár Jánoshoz, a térség országgyűlési képviselőjéhez is. A Miniszterelnökséget vezető miniszter írásban fordult Seszták Miklós fejlesztési miniszterhez, jelezve: a nagylakiak éjjeli és nappali nyugalmát is veszélyezteti a községen naponta átzúgó kamionáradat.

Lázár János felvetésére, miszerint a sztráda átadása óta a kamionforgalom nemhogy csökkent, hanem emelkedett Nagylakon, a fejlesztési tárca vezetője kifejtette: ez összefügg azzal, hogy a teherforgalom az M43 autópályán haladva elkerüli a régi határátkelőn lévő tengelysúly- és össztömegmérő állomást, az M43 autópálya határátkelőnél pedig nem lehet tengelysúly- és össztömegmérő hiányában útvonalengedélyt kapni, amelynek beszerzését a magyar és a román szabályok is előírják. Az útvonalengedély köteles kamionok ezért a 43-as főúti, azaz a nagylaki határátkelőhöz mennek, mivel ott tudnak mérlegelni és túlsúly esetén útvonalengedélyhez jutni.

A Nagylakot terhelő kamionforgalom azonnali mérséklése érdekében a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium több intézkedést is tett. A Nagylak-Csanádpalota – 4451. jelű – összekötő úton az M43 autópálya és a 43. számú főút közötti szakaszon 7,5 tonna súlykorlátozás vezettek be, „kivéve engedéllyel” kiegészítő táblával, így ezen a szakaszon csak a helyi vállalkozók, a veszélyes anyagot szállító, valamint az állat- és növény-egészségügyi vizsgálat alá tartozó szállítmányok mehetnek Nagylak felé. A súlykorlátozásról tájékoztató táblákat és jelzéseket helyeztek ki a 43. számú főúton, valamint az M43 autópályán. A régi nagylaki határon a Románia felől érkező kamionokat a 43. számú főút felé engedik, amelyek így a makói elkerülő úton tudnak felhajtani az autópályára. Ez utóbbi járművek haladnak át – réginél jóval kisebb számban – Magyarcsanádon és Nagylakon.

A hosszú távú megoldást Nagylak és a térség számára a települést elkerülő út megépítése jelenti, mely 2017 második félévére meg is épülhet.

– A korlátozások bevezetésének köszönhetően tartósnak bizonyult a forgalomcsökkentés, már csak néhány kamion téved át a falun – számolt be róla Gyarmati András, Nagylak polgármestere.