Galéria

2-kor nyitják az M43-as határig tartószakaszát

Korom András – Nagylak/Nadlac

A makói mellett a térség polgármesterei jelenlétében ma késő délelőtt rendezték a Csanádpalota-Nagylak határátkelőhely, valamint román oldalon a Nadlac (Nagylak) és Pecica (Pécska) között megépült 16 kilométeres A1 gyorsforgalmi útszakaszt átadó ünnepségét, mely nem csak az M43-as befejezését, de annak a román sztrádával való összekötését is jelenti.

Semjén Zsolt és Victor Ponta kézfogása az autópálya országhatár vonalánál.

Az autópálya úttestére festett, a két ország határát jelző piros vonal fölött kifeszített magyar és román nemzetiszín szalagok átvágása utáni ünnepséget a román oldalon, az konténerekből épített ideiglenes átkelőnél rendezték meg, melyen történelmi mérföldkőnek nevezte a magyar-román kapcsolatokban a két ország autópálya-összeköttetésének megteremtését ünnepi beszédében Marius Nica, a román kormány európai alapokért felelős minisztere. Hangsúlyozta, hogy az autópályák és a határátkelőhely megépítése kézzelfogható bizonyítéka annak, hogy a két kormány képes együttműködni a két ország közötti kapcsolatok szorosabbra fűzése érdekében.

Magyarország számára kiemelt fontosságú a határon átnyúló fejlesztések megvalósítása. A kormány célul tűzte ki, hogy minden autópályát kiépít a határig, és ebben a magyar-román autópálya-kapcsolat megteremtése jelentős mérföldkő – hangsúlyozta avatóbeszédében Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes. Hozzátette: Magyarország számára alapvető fontosságú a szomszédos országokkal fenntartott jó viszony, ezért arra törekszünk, hogy Romániával is minél több olyan projektet valósítsunk meg, amely előbbre viszi közös dolgainkat. Semjén Zsolt különösen fontosnak nevezte a közlekedési, a kommunikációs és az energetikai hálózatok összekapcsolását.

A miniszterelnök helyettes  kiemelte, hogy az uniós integrációnak köszönhetően az elmúlt években kezdett kibontakozni a határok nélküli Európa. Bár az utóbbi hónapok eseményei rámutattak az uniót érő kihívásokra, az illegális migráció problémája és kezelése nem tántoríthat el minket az akadálymentes kapcsolattartás elősegítésétől – tette hozzá.

Semjén Zsolt kitért arra is, hogy várja az észak-erdélyi autópálya megépülését is, annak érdekében, hogy Erdély magyarok által is nagy számban lakott területein is áthaladjon egy gyorsforgalmi út, erősítve azzal a térséggel is a gazdasági kapcsolatokat
A miniszterelnök helyettes szerint a két országot összekötő első autópálya mellett fontos a mellékutak rendbetétele és összekötése is, s arra kérte a román kormányt, hogy hárítsák el az akadályokat a nemrégiben a magyar-román határ között átvezető, nemrégiben felújított egyik mellékút megnyitása előtt is.


    
Az M43-as Makótól és az országhatári tartó szakasza az e-matricás rendszerben 2015 végéig díjmenetesen használható, de a 3,5 tonnát meghaladó legnagyobb össztömegű tehergépjárművek számára díjköteles.
A román oldalon megépült Csanádpalota-Nagylak átkelőn ndkét irányban négy-négy sávot alakítottak ki a személygépjárműveknek, illetve a teherforgalomnak, valamint két sávot az autóbuszoknak. Két-két mérleget is építettek, és kialakítottak egy több mint száz helyen kamionparkolót is.


A veszélyes anyagot és élőállatot szállító kamionoknak továbbra is a 43-as úton lévő nagylaki határátkelőt kell használniuk, ez azonban naponta az eddigi napi 2000 helyett csak 15-20 járművet jelent, alig töredékét annak ami eddig naponta Magyarcsanádra, Apátfalvára és Nagylakra zúdult.
Az M43-as befejező szakasza 23,1 kilométer hosszú, a nettó 46,49 milliárd forintos építési költsége 85 százalékát uniós források biztosították.

További képeink:

 

 

 


 

navigate_before
navigate_next