Hírek

Tömegkarambol az M43-as makói lezárt szakaszán


Korom András – Makó/M43-as felhajtó

Jajgató, vérző, a szélvédőn kirepült, az autók alatt fekvő, illetve az úttesten sokkos állapotban bolyongó sérültek, a Vöröskereszt Ifjúsági Tagozata fiataljai látványa fogadta a ma délelőtt nem sokkal 10 óra körül a helyszínre riasztott makói mentőket, makói, vásárhelyi és szegedi tűzoltókat és a rendőrséget. Az utóbbiak négy helyen is lezárták az M43-as egyébként még forgalomba nem helyezett szakaszát, s megkezdődött a sérültek mentése, ellátása.

A tömegszerencsétlenség helyszíne olyan élethűre sikerült, hogy az autópálya felhajtójára érkező járművezetők elképedve nézték a karambolos járműveket és nagy számú, kék villogós járművet. A kamionosok a dudákat nyomták, többen pedig betelefonáltak a környékbeli rádióállomásokra, hogy azok figyelmeztessék a közlekedőket.

A tűzoltók feszítő-vágó berendezések segítségével vágták ki a súlyosabb és könnyebb sebesülteket a járművekből, hogy azokat a mentőszolgálat szakemberei ellássák. A Vöröskereszt sátrába vezettek, a sokkos állapotban az útesten téblábolókat, míg az autókban rekedt vérző sérülteket szakszerűen elsősegélyben részesítették.

A tűzoltók közben a sérült, mint a helyszínre hozott mozgólabor vizsgálatából kiderült, kénsavat szállító járműből kezdték lefejteni az agresszív folyadékot, mégpedig egy különleges, teljesen vízzáró védőruhában.

Nem volt könnyű dolguk, hiszen egyiküknek fel kellett másznia a tartály tetejére, míg a többiek feladták neki a különleges szivattyú csövét. Mikor végeztek a veszélyes manőverrel, a védőruhát előbb közömbösítő vegyszerrel mosták le a helyszínre hozott különleges sátorban, majd csak aztán vetkőzhettek le. A meleg és az erőfeszítéseik miatt csurom vizesen bújtak ki belőle.

– Nagyon jó alkalom ez, hogy gyakorolni tudják az autópályán a tűzoltók, a mentők, a Vöröskereszt és a rendőrség azt, mit is kell tenni egy ilyen tömegbalesetnél – mondta Tátrai János tűzoltó alezredes. A megyei katasztrófavédelmi igazgatóság helyettes sajtószóvivője hozzátette: Szegedről a sérültek nagy száma miatt megérkezett az úgynevezett tömeges baleseti egység is, mely segítségével már a helyszínen osztályozni tudták a sérülteket a beavatkozás sürgőssége szerint.

A szóvivő elárulta, hogy sem a mentők, sem a tűzoltók, sem a rendőrök nem tudták előre, hogy nem éles helyzetben kell intézkedniük, segíteniük. Több mint tíz tűzoltó és több mint húsz tűzoltó vett részt a műszaki mentésben.
Tátrai János kérdésünkre közölte, a legnehezebb feladat a balesetsorozat miatt kialakult helyszín felmérése volt. A gyakorlatot pedig nagyon jól sikerültnek minősítette.

Három autóval érkezett a helyszínre a Vöröskereszt. A gyorsan felállított sátorban a könnyebb sérülteket illetve azokat helyezték el, akik karcolások nélkül megúszták az ütközéseket. Itt ivóvizet kaptak és regisztrálták is őket.

– Két feladatot láttunk el, az egyik, hogy mi biztosítottuk a baleseti sérülteket élethűen megszemélyesítő fiatalokat. Ők el tudják játszani azokat a sérüléseket, melyek alapján a mentősök azonosítani tudják azokat. A másik feladatunk annak a sátornak a felállítása volt a helyszínen, ahol a  úton rekedt rekedt, de sérülést nem szenvedett utasok kaptak lelki segítséget – mondta Sasvári Krisztina, a Vöröskereszt megyei igazgatója.

– Nagyon szakszerű volt az ellátásunk, ügyesek voltak és tényleg mindenre figyeltek – minősítette a mentők és a tűzoltók munkáját az egyik súlyos sérültek alakító Gyuris Gabriella. – Engem az egyik kocsiból vágtak ki, és még arra is gondosan ügyeltek, hogy rendesen le legyek takarva,nehogy az üvegszilánkok miatt további sérüléseim legyenek  A Vöröskereszt Ifjúsági tagozata tagja elárultanégy éve játszik hasonló szerepet különféle bemutatókon.

A gyakorlat további képei: