Makó

Sajátos nevelési igényű alkotó gyermekek tárlata a Bartókban


Oláh Nóra – Makó

A sajátos nevelési igényű tanulók olyan különleges bánásmódot igénylő gyermekeket, akik valamely – mozgás- vagy érzékszervi, pszichés vagy szellemi téren (esetleg több területen is) – eltérést, elmaradást mutatnak a kortársaikhoz viszonyítva. Velük külön is foglalkoznak fejlesztő szakemberek, ugyanakkor együtt nevelkednek a többi diákkal. Gyakran az is észrevehető, hogy ezek a gyerekek például a készségtárgyakban akár kimagasló teljesítményekre is képesek. Ezeken a területeken akár a megmérettetésnek is önbizalom erősítő, pozitív visszahatása lehet. Volt már példa SNI-s szépírási versenyre, ám rajzpályázatokra ez idáig nem sok alkalom nyílt.

Ilyen szép és érdekes kezdeményezés tett a Makói Általános Iskola Bartók tagintézménye. A megyei pályázat nagy érdeklődés mellett zajlott; 14 iskolából küldték be a mintegy 140 pályamunkát, amelyeket 4 korcsoportban értékeltek. Az alapos gonddal készített rajzokból, festményekből kiállítás is nyílt a Bartók épület aulájában. Az Istók Margit-emlékhét részeként rendezett tárlatnyitó egyben az eredményhirdetést és a díjkiosztást is magába foglalta.

– Mindenkinek vannak értékei, mindenki tehetséges valamiben – fogalmazott megnyitójában Bárdi Andrea művésztanár, majd így folytatta gondolatait: – Mindenki vágyik arra, hogy teret kaphasson önkifejezési igénye, kinyilváníthassa véleményét, elmondhassa, elénekelhesse, vagy éppen lerajzolhassa azt, amit éppen gondol, vagy amilyen hangulatban van.

Lelki karbantartásnak nevezte ezt a folyamatot, amely – legyen bár alkotás vagy bármilyen más hobbi – segít megtartani az egyensúlyt az ingadozó szélsőségek között. A gyermeki önkifejezés a kezdeti szakaszában még bátor, őszinte és ösztönös, később viszont már megjelenik a minőség igénye és a visszajelzésekre való fogékonyság, a megfelelni vágyás. Bármelyik korszakban is legyen az ember, az alkotás mindenképpen örömforrásnak tekinthető, amely minden szónál érzékletesebben és érzékenyebben képes felszínre hozni a mélyen rejlő szellemi-lelki tartalmakat. És ha ráadásul még sikerélménnyel is jár, az akár sorsfordító, egy életre meghatározó is lehet.

A rajzpályázat eredményei:

1. korcsoport:
1.helyezés: Borbás Bence, Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola, Szatymazi Ált. Isk., (felkészítő: Tóthné Szabó Orsolya), Balla Gréta 2b, Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Almási Tagintézmény, (felkészítő: Aigner Judit).

2.helyezés: Bozóki Balázs, Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola, Szatymazi Ált. Isk. (felkészítő: Tóthné Szabó Orsolya), Horváth Vanessza, Csongrád és térsége Széchenyi István Ált. Isk., Alapfokú Művészeti Isk. és Kollégium, (felkészítő: Nagy Katalin gyógypedagógus).

3.helyezés: Kolompár István, Csongrád és térsége Széchenyi István Ált. Isk., Alapfokú Művészeti Isk. és Kollégium,( felkészítő: Nagy Katalin gyógypedagógus), Máté Gábriel, Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Bartók Tagintézmény, (felkészítő: Burdán Gabriella).

2. korcsoport:

1.helyezés: Bakai Boglárka, Dózsa György általános Iskola, Apátfalva, (felkészítő: Bertus Anikó), Kővágó Tibor, Hódmezővásárhely, Aranyossy Ágoston Óvoda, Általános Isk.(felkészítő: Tálai Tiborné, Wolf Júlia).

2.helyezés: Szigetvári Márk, Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Almási Tagintézmény, (felkészítő: Aigner Judit), Nagy Bendegúz Manó, Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola, Szatymazi Ált. Isk. (felkészítő: Tóthné Szabó Orsolya)

.3.helyezés: Rébék-Nagy Anita, Aranyossy Ágoston Óvoda, Általános Isk. (felkészítő: Tálai Tiborné, Wolf Júlia), Rontó Erik, Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Almási Tagintézmény, (felkészítő: Aigner Judit).

3. korcsoport:

1.helyezés: Sipka Richárd, Magyarcsanádi Református Általános Iskola, Snóbli Dávid, Hódmezővásárhely, Aranyossy Ágoston Óvoda, Általános Isk. (felkészítő: Tálai Tiborné, Wolf Júlia).

2.helyezés: Kóródi Mihály, Magyarcsanádi Református Általános Iskola, Zsom Galen Lajos, Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola, Szatymazi Ált. Isk. (felkészítő: Tóthné Szabó Orsolya).

3.helyezés: Molnár Tamás, Hódmezővásárhely, Aranyossy Ágoston Óvoda, Általános Isk. (felkészítő: Tálai Tiborné, Wolf Júlia),     Balogh Dániel, Csongrád és térsége Széchenyi István Ált. Isk., Alapfokú Művészeti Isk. és Kollégium, (felkészítő: Nagy Katalin gyógypedagógus).

4. korcsoport:

1.helyezés: Horváth György, Makói Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Bartók Tagintézmény, (felkészítő: Bárdi Andrea), Burai Zsolt, Csongrád és térsége Széchenyi István Ált. Isk., Alapfokú Művészeti Isk. és Kollégium, (felkészítő: Nagy Katalin gyógypedagógus).

2.helyezés: Tóth Krisztián Szilveszter, Hódmezővásárhely, Aranyossy Ágoston Óvoda, Általános Isk.(felkészítő: Tálai Tiborné, Wolf Júlia), Higyisán Adél, Magyarcsanádi Református Általános Iskola.

3.helyezés: Szunyogh Vivien, Szent Ágoston Katolikus Ált. Isk.és Óvoda, Dóc, (felkészítő: Gera Zsuzsanna), Papcsik Katalin, Csongrád és térsége Széchenyi István Ált. Isk., Alapfokú Művészeti Isk. és Kollégium, (felkészítő: Nagy Katalin gyógypedagógus).

Csoportos különdíjat kapott a Csongrád és térsége Széchenyi István Ált. Isk., Alapfokú Művészeti Isk. és Kollégium (felkészítő: Nagy Katalin gyógypedagógus).