Hírek

Telefonos ügyfélszolgálatok: vége a hosszas várakoztatásnak


Az országban elsőként Csongrád megyében született jogerős bírósági ítélet egy telefonos ügyfélszolgálat élőhangos bejelentkezésével kapcsolatban. A Csongrád Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségéhez azzal a panasszal fordult egy ügyfél, hogy a Magyar Telekom Távközlési Nyrt. 1412-es számú, telefonos ügyfélszolgálatánál egy esetben az élőhangos bejelentkezésre 23 perc 50 másodpercet várt, míg más esetben pedig 1 óra 3 perc 8 másodpercig tartó várakozás ellenére sem jutott el az élőhangos bejelentkezésig. Egy jogszabály 5 percen belüli, élőhangos bejelentkezést ír elő.

A fogyasztó panasza folytán a Felügyelőség eljárás indított, majd 100 ezer forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a szolgáltató terhére. Ezen túlmenően kötelezte a társaságot arra, hogy telefonos ügyfélszolgálatán biztosítsa az ésszerű várakozási időn belüli hívásfogadást és ügyintézést. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szolgáltató ügyintézőjének az ügyfélszolgálat felé indított hívás sikeres felépítésének időpontjától számított 5 percen belüli élőhangon kell bejelentkeznie.

A szolgáltató a döntés ellen fellebbezett, amelynek következtében a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság az elsőfokú határozat rendelkező részét helybenhagyta, az indokolást megváltoztatva. A társaság a határozattal szemben bírósági felülvizsgálat iránti keresetet terjesztett elő. A Szegedi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság az ítéletében elutasította a felperes keresetét.

Az eset kapcsán összességében bebizonyosodott, hogy a tájékoztatáshoz és igényérvényesítéshez fűződő alapvető fogyasztói jog sérült, hiszen a 23 perc 50 másodperces, illetve 1 óra 3 perc 8 másodperces várakozási idő nem minősült ésszerű várakozási időnek. A telefonos ügyfélszolgálatokat érintő fogyasztóvédelmi törvénymódosítás – mely szerint 5 percen belül élőhangos bejelentkezésnek kell történnie – az ügyfeleknek számos előnyt jelent, ellenben a szolgáltatókra jelentős többletköltségeket is ró a jövőben.