Makó

Nagyszerű tárlattal zárták a félévet a Bartók kis rajzművészei


Oláh Nóra – Makó

A tárlat időpontjának apropóját – a félévi munka dokumentálásán túl – a Magyar Kultúra Napja adta. A kultúra kiemelt része pedig a művészet, amelynek minden ága megfoghatatlanul sajátos és kifejező módon ad utat érzéseknek, gondolatoknak; varázsereje pedig egyaránt hat közvetítőjére és befogadójára.

A megnyitó.

Az iskola magas szintű letéteményese a hagyományos művészeti ágaknak.  A Bartók épülethez tartozó felújított, internettel ellátott Bagolyvárban, Bárdi Andrea művésztanár értő útmutatásával az idén 108 diák tanul képzőművészetet, 6 csoportban. Nem csak ebből az iskolából járnak ide alkotni vágyó növendékek, hanem a Kálvinból, a SZIGNUM-ból és a JAG-ból is. A rajzi-festészeti technikák változatosan, az életkornak, érdeklődésnek megfelelően építenek tudást ezekből a vágyakból. Az Előképző 1. első féléve az alapozásé, ekkor tanulnak meg nagyítani, kitölteni a rajzlapot – például állatfigurával. A vizsgamunka egy kiválasztott játék megfigyelés után készített rajza felnagyítva, hozzá illő speciális szín- és formaritmusos keretben.

Az Előképző 2-ben sok más feladat mellett nagyobb szerepet kapott a színtan és a festett rajz technika, amellyel a ceruzával történő rajzolás egyesíthető az akvarellel (vízfestéssel).

A kiállított képeken a Didergő király történetéből kiindulva tanultak a szereplők megformálása mellett a hideg-meleg színharmóniákról. Az Alapfok 1 tanulói Ősz király történetén keresztül ismerkedtek meg a nyomat és a kollázs technikával. Terveztek és készítettek királyi címert, meghívót, étkészletet is. Vizsgaképükön családi, baráti, illetve a téli ünnepkör kapcsán betlehemi portrékat, alakokat festettek. Az Alapfok 2 idei munkájának első félévében „állati” példákon keresztül közelítették meg a pont, vonal és folt szerepét a rajzokon. Készítettek saját tervezésű mozgatható bábokat, ismerkedtek a tustechnikával. A téli környezetben lévő kismadarak példáján keresztül tanultak a felülettel történő és színi kiemelésről, majd ennek kapcsán alkották meg csoportos képüket, a bokron ülő madarakat. Az Alapfok 3-4-5 nevet viselő – és igen rutinosnak számító –  csoporttal már nagy hangsúly helyeződött az emberi alak arányaira, valamint őszi termések pontos megfigyelésére, tanulmányrajzokra.

Mindezek mellett agyagoztak pálinkásbutellát emberi alak formájára. Vizsgamunkaként pedig a tükrözéssel játszottak, ezt kombinálva a pozitív-negatív formákkal. Egy rajzpályázat kapcsán kipróbálták a divattervezést is, és megismerkedtek a törzsi népek (indián, ausztrál bennszülött, néger) kultúrákkal, ez ugyancsak inspirált néhány képet, festményt.

A rajzos diákok részt vettek a művészeti iskola Falavatóján, miközben őszi kiállítással is bemutatkoztak. Míg a képzőművész tanárok a városi betlehem elkészítésében szorgoskodtak, a tanulók az Angyalműhelyének dekorációját készítették. Az óvodások számára ismerkedő foglalkozással készültek, és sikerrel szerepeltek a Városház Galéria által hirdetett városi és térségi képregény pályázaton.

Eredmények:
 A „Repülés 20 év múlva” országos rajzpályázaton különdíjat kapott Marsi Gergely.

 A Magyar Közlekedési Klub „láthatósági mellény” országos rajzpályázatán 13 tanuló kapott különdíjat és egy láthatósági mellényt: Pál Izabella 5.z, Farkas Panna, Miskov Éva, Halasi Adél, Erdei Bori, Borbély Zsóka, Szalamia Olivér Szűcs Martin, Eleven Ákos, Laczi Ákos 6. o, Horváth György 7. o, Varga Marcell 7. z, Horváth Norbert 8. a.

A Makói Városház Galéria szalagregény kistérségi rajzpályázatán 2. helyezésért ért el Keresztes Laura 3.o, dicséretet kapott: Vigh Jázmin, Dömötör Lázár, Kerekes-Papdi Rebeka, Borbély Zsóka, Szűcs Martin, Eleven Ákos.

És a tárlat néhány képe: