Makó

Biciklisbosszantó helyzetek a kétszeres kerékpárbarát városban


Kiss Zsolt – Makó

Míg Makón 2007-ig mintegy 6530 méter kerékpárút épült 2008-ban már 9360 méter egy DAOP pályázatnak köszönhetően A fejlesztések eredményeképp épült ilyen a Kossuth, Vásárhelyi, Liget, Batthyányi, Kálvin, Aradi, Hajnal, Bajza, Nap, Thököly, Tulipán, Erdélyi, Úri, Kálvária, Kórház, Apaffy, Árpád, Hold utcákban. 2010-ben 1043 méter kerékpárút épült az Aradi utcán Wekerle u. és a Hanki Ker. Kft. közötti szakaszán. 2011-ben 1665 méter kerékpárút épült a Királyhegyesi, Megyeház és Szép utcákban. A fejlesztések eredményeként a város 2010-ben és 2013-ban is elnyerte a „Kerékpáros Barát Település” címet.

Kalandpálya a Hunyadi-Petőfi kereszteződésében. Ugratni kell a szemközti szegélyen, ha valaki át akar jutni.

Az idén a bicikliutak hossza meghaladta 22 kilométert, ráadásul nem csak új szakaszok épületek, de – mint például a Justh Gyula utcán -, már a régiek is megújultak.

Mikor elkezdődtek a kerékpárút építések, akkor a biciklisek nagyon örültek, hogy végre biztonságosabban, más járművektől mentes úton közlekedhetnek. Azonban mára már oszlott az öröm – inkább a csalódottság jellemzi a beruházást. Míg egyesek a kivágott fák miatt, mások az idétlenül, logikátlanul tervezett úthálózat miatt bosszankodhatnak. Az utóbbi miatt sok biciklis nem is használja a több százmillió forintból épült bicikli utak egy-egy szakaszát. A kerékpárosok – tapasztaltuk több helyen is – ezért inkább lerövidítik útjukat.

Ezen a pocsolyán át vezet az út a rendelőhöz.

Nagyon sok helyt hiányoznak a keresztutcákba történő átvezetések is. Az egyik ilyen kiemelten fontos átvezetés hiány az épp a Kórház és az Ibolya utcánál található, ami a rendelőhöz érkezőknek okoz bosszúságot. Jelenleg itt csak egy biciklisek által kitaposott pocsolyás csapás található. Ezeket hiányosságokat minimális anyagi ráfordítással lehetne megoldani, azonban egyelőre még nem született megoldás.
Az egyik legforgalmasabb szakaszon, a Szegedi utcán pedig – ami a 43-as főutat jelenti -, mára lekoptak a biciklisávot határoló útburkolati jelzések. Igaz a főút és a rajta fotó biciklisáv nem az önkormányzat, hanem a Magyar Közút hatáskörébe tartozik.

Tavaly adták át a Maros töltés tetején épített kerékpárutat, azonban az körülbelül a töltés tetején egyszer végett ér és a töltés oldalban lehet továbbmenni a Liget utcára. Ez nem is lenne baj, csak akik a Maros parti strandra mennének azok váratlanul egy eső után pocsolyás szakaszban találják magukat. Hasonló helyzetet teremtettek a Szép utca és Teleki László utcakereszteződésben ahol egyszer csak a Teleki utcai járdában ér végett az út, ahol pedig tilos biciklizni, plusz kerül is, aki arra jár.  A városban hiányoznak azok a kiegészítő táblák is ami szerint a kerékpáros az egyirányú utcába is bemehetne, így nagyon sok helyt kerékpárosbarát településként mégis több utcát kell kerülgetniük, ha szabályosan közlekednek.

A semmibe vezető kerékpárút a Maros-töltésen.

A Csanád vezér tér egy szakaszán (a Korona és a Spar között) tavaly januárban az ott lévő üzletek miatt kitiltották a bicikliseket. Azonban az útra való akadálytalan kijutást nem tették lehetővé. A Korona előtt például csak egy kiemelt szegélyen lehetne leugratni, amit néha az ott parkoló autók is nehezítenek. Ráadásul a Korona előtt, illetve a Spartól kezdve újra van bicikli út – csak ezen a pár száz méteres szakaszon nincs, így nagyon sokan mégis a tiltott zónán át közlekednek.

 

Kerékpáros akadálypálya a Csanád vezér téri üzletek előtt. A gyalogosok közt kell szlalomozni.