Hírek

Makóról hirdették az országos rajzpályázatot – már kiállították a díjnyertes alkotásokat


Oláh Nóra – Makó

A pályázat címe – „Második otthon” – tulajdonképpen az iskolára utal, vagyis arra a helyszínre, ahol a gyermekek a napjuk aktív részét töltik. Persze nemcsak munkával, tanulással, hanem számos olyan tevékenységgel, ami ezt a helyet igazán otthonossá, élhetővé tehetik számukra, hiszen választhatnak számos művészeti, sport és szabadidős foglalkozás, műveltségi terület közül.

Kovács Tibor nyitotta meg a tárlatot. Fotó: Bertus-Barcza Anikó

 

A beérkezett rajzok tanúsága szerint igenis válhat otthonná az iskola, a szó legjobb értelmében is, mert ahogy például az ösztönösen elejtett szavak sem hazudnak, úgy a spontán képi öröm- és szeretetmegnyilvánulások is árulkodnak arról, hogy bizony jócskán akadnak boldogságforrások bármelyik tanintézmény falai és programjai között: egyiken egy góllövés mámorító pillanata, a másikon egy jókedvű kirándulás, vagy önfeledt táncpróba, de akár csak egy számukra kedves tanár jelenléte is.

Kirándulós is lehet egy iskola… Kiss Lilien Virág rajza Tézsla István fotóján.

A várakozáson felüli aktivitást jelzi, hogy 25 különböző településről érkeztek pályamunkák, némelyik helyről két különböző iskola is küldött be rajzokat. Összesen 370 tanuló, közel ugyanennyi alkotással kapcsolódott be ebbe az országos megmérettetésbe, ebből került ki a három fős szakmai zsűri választása alapján a 138 képből álló kiállítási anyag.

Életkor szerint két kategóriát, az általános iskola alsó és felső tagozatos korcsoportját értékeltek, méghozzá elsősorban az őszinte, spontán gyermeki megnyilvánulásokat, a lendületet, az eredetiséget, figyelembe véve, természetesen a technikai kivitelezés igényessége és következetessége mellett. A hagyományos, autentikus (úgynevezett „tiszta”) eszközhasználat ma már nem elvárás; nyilvánvalóvá vált, hogy egyre inkább teret kell adni a különböző hatáselemekre épülő, kísérletező, néha a régi tanult beidegződésekkel teljesen szembeforduló, vegyes technikáknak is. A díjazásra kiválasztott művek között egyensúlyban voltak ezek az eltérő törekvések.
A 9 díjazott közül négy alsó tagozatos, öt pedig felsős, rajtuk kívül pedig egy teljes kollekció, a hajdúszoboszlói pályázati anyag kiemelt díjazásban részesült.

A hajdúszoboszlói képek csoportos díjat kaptak. A képen az Úszásra járunk című pályamunka.

Értékelési szempont volt az is, hogy dicséretet – és egyben kiállítási lehetőséget – minden beküldő iskolából kapjon legalább 1-2 pályázó (hiszen iskolánként lehetnek nagyon eltérő feltételek), ráadásul épp ez a sokszínűség adja ennek a kiállításnak a varázsát.
A kiállítás megnyitóján a jelenlévők nemcsak képen lehettek tanúi a társművészet jelenlétének: az alkalom ünnepélyességéhez a fuvolán játszó Csonka Fanni, a Magán Zeneiskola növendéke és zongorakísérője, Horváth Andrea tanárnő is hozzájárultak. Csikota József, az intézmény igazgatója köszöntötte a vendégeket, majd Kovács Tibor, a tárlatnak (és egyben művészetoktatásnak is) otthont adó Kálvin Téri Református Általános Iskola igazgatóhelyettese osztotta meg velük gondolatait, ezután következett az eredményhirdetés és díjátadás.


„Második otthon” helyezések:

Alsó tagozat:
1. helyezés: Zanin Zsuzsanna 1.o. (Szeged)
2. helyezés: Gyevi-Nagy Laura 4.o. (Makó – Bartók)
3. helyezés: Kisari Patrik 4.o. (Nyíregyháza)
4. helyezés: Bertha Boglárka 3.o. ((Mórahalom)

Felső tagozat:
1. helyezés: Farkas Veronika (12 éves) (Soltvadkert)
2. helyezés: Gera Ákos 8.o. (Makó – MagánZeneiskola)
3. helyezés: Vuk Annamária (13 éves) (Debrecen – Kazinczy F.Á.I.)
4. helyezés: Fóris Martin 5.o. (Csanádpalota)
5. helyezés: Borbély Zsóka 5.o. (Makó – Bartók)