Makó

Lázár János kövegyi és királyhegyesi fóruma


Lázár János mindkét fórumon elmondta: 2014-20 között Magyarország rendelkezésére álló 7200 milliárd forintos uniós támogatás 60 százalékát a kis- és középvállalkozások fejlesztésére fordítják, mely a térségben az élelmiszer feldolgozó üzemek támogatását jelenti. Ebben a térségben ugyanis termelni tudnak, de a termények és a felnevelt állatok feldolgozása már nem itt történik, hanem külföldi tulajdonban lévő üzemekben. A térség szegénységének egyik oka, hogy míg a 80-as években 750 ezren dolgoztak a mezőgazdaságban az országban, addig ma már csak 200 ezren. A kormány célja épp ezért az, hogy élőmunka igényes mezőgazdasági kultúrák termesztésének támogatásával minél több új munkahelyet teremtsenek. Az uniós támogatás maradék 40 százalékból pedig a településfejlesztést támogatják.

Közmunkások által készített szőnyeget kapott ajándékba Galgóczkiné Krobák Mária Anna kövegyi polgármestertől.

Az épülő M43-as autópálya a politikus szerint teremt munkahelyeket, a logisztikában és az autópálya mérnökségen, Kövegy ráadásul fel- és lehajtót is kap, így a közeli településeken élők számára nem csak Szeged és a Liszt Ferenc repülőtér lesz elérhető, de akár az Atlanti óceán is, azaz a 400 fős kistelepülés felkerül Európa térképére. Azt azonban nem tudta még megmondani, hogy ez jelent-e előnyt, azon kívül, hogy elviszi a kamionforgalmat.

Érdeklődők a kövegyi fórumon.

A kövegyieknek bejelentette: az elvi döntés már megszületett, s az önkormányzatot hamarosan hivatalosan is értesítik arról, hogy még az idén 180 millió forintos költséggel megépül a települést Csanádpalotával összekötő mintegy 2 kilométeres kerékpárút.
Az államtitkár felhívta a figyelmet a közmunkaprogram fontosságára, s elmondta, 2014 után nem csak megőrzik az alkalmazott létszámot, de az állam azt igyekszik növelni is. Lázár János felhívta a figyelmet arra, hogy nem csak a kistelepüléseken élőknek érdemes pályázniuk, de a térség önkormányzatainak is, ráadásul több pénzt kaphatnak Brüsszelből, ha azt a határ túloldalán lévő településekkel összefogva teszik.

Királyhegyesen is megtelt a művelődési ház nagyterme.

Az államtitkár kérdésekre válaszolva elmondta: a következő 4 évben azon fog dolgozni, hogy csökkentse a magyar autósokra nehezedő adóterheket: autópályadíjat, üzemanyagárat, mégpedig azért, mert az autó a makói térségben nem luxus, lévén nem megfelelő a buszközlekedés, vasút pedig sok településen nincs.

“Budapesten belvárosában, ahol jó a tömegközlekedés, ott tényleg luxus kocsival járni, de ezeken a kistelepüléseken, ahol húsz-harminc kilométert is kell utazni tanulni, dolgozni vagy az egészségügyi intézményekbe, az autó munkaeszköz.” – fogalmazott.
Szólt arról, hogy a mezőgazdasági tevékenységet a kormány idén azzal is könnyebbé tette, hogy a Marosból kiemelt öntözővízért nem kell fizetni, csak annak a földekhez való eljuttatásáért.
Felhívta a figyelmet az idős gondozás fontosságára, illetve arra, hogy segíteni kell a fiatalokat, ezért vezettek be az idén számos könnyebbítést, támogatást számukra.
Hangsúlyozta: mindenkit segíteni akar, akár rá, akár ellene szavaz az április 6-ára kiírt országgyűlési választáson.