Makó

Különleges, de omladozik a makói Ford fal


Korom András – Makó

Itt működött a két világháború között a Galamb testvérek Ford autókereskedése, köszönhetően annak, hogy Galamb Ödön konstruálta a világon legnagyobb számban eladott, megbízhatóságáról ismert Bádog-Böskét, azaz a T-modellt. A Ford Motor Company Detroitban dolgozó tervező főmérnök testvérei Makón, a mai Deák Ferencé s Vásárhelyi út sarkán nyitották meg kereskedésüket, miután a számos alkalommal hazalátogató Galamb Ödön 1921-ben 6 Fordson traktorral segítette őket. Így nyílt meg a Deák Ferenc és a Vásárhelyi utcák sarkán a Ford telephelye, melyen autókat, traktorokat, alkatrészeket is forgalmaztak, sőt a siker láttán Békéscsabán is nyitottak kirendeltséget. A háború után mindkettőt államosították.

A makói egykori kirendeltséget – a Deák Ferenc utca felől – 1981-ben jelölték meg emléktáblával.

Jó szem kell hozzá, hogy valaki meglássa a vakolaton a Ford körvonalait.

A Ford fal, azaz a korabeli reklámgrafikák maradványait máig őrző rész azonban a Vásárhelyi út felől található. S bizony mára jó szem kell hozzá, hogy a szürke, málló vakolatú falon bárki is felfedezze, hogy azon valamilyen rajzok vannak.
Az egykori grafikákat szívesen újrarajzolná Nadobán Nóra festőművész, ám ehhez helyre kellene állítani a vakolatot, s a grafikákat a száraz felületre szívesen újrarajzolná.

A Népi Iparművészeti Kft. tulajdonában lévő ingatlanra a közelmúltban költött is édesapja is 1,6 millió forintot, annak érdekében, hogy megóvja a falat a további felvizesedéstől.