Makó

Román szerelvény hordja a követ az M43-as makói szakaszához


Korom András – Makó
A tervek szerint jövő szeptemberre készül el az M43-as Makótól a román határig tartó mintegy 23 kilométeres szakasza, mely 46 milliárd 490 millió forintba kerül. A kivitelező Duna Aszfalt Zrt.-vel a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tavaly októberben kötötte meg az építési szerződést, s az új szakasz alapkövét idén április 11-én tette le a földeáki lehajtó közelében Lázár János, Miniszterelnökséget vezető államtitkár, Dudik János, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója, valamint Varga Antal és Tóth László, a kivitelező Duna Aszfalt Kft. ügyvezetői és Mágori Józsefné, Makó és térsége országgyűlési képviselője.

Rakodás a földeáki körforgalom közelében.

Az autópálya építésének előkészület nem sokkal később gőzerővel megkezdődött. Előbb utat építettek a Hódmezővásárhely-Makó vasútvonalnak a közúttal átellenes oldalára, majd a vasútra román, több száz méteres kőszállító  szerelvény futott be. Az út- és a leendő töltésalapba való köveket markológépekkel rakodják teherautókba, hogy azok a sztráda végének közelében kialakított területre szállítsák.
A sztráda leendő kiszolgáló épületeit már tavaly novemberben is építették, s jelenleg a leendő autópálya-rendőrségnek is helyt adó épületegyüttes külső hőszigetelése és belső burkolási munkálatai folynak.

Az M43-as határig tartó részének átadása után egy ideig Nagylaknál lesz vége az autópályának, ugyanis a román sztrádaszakasz kivitelezésével késésben állnak, s arról is folynak még az egyeztetések, hogyan működjön majd az autópálya határátkelője, ugyanis Románia még nem a schengeni övezet tagja.

Makótól északra  halad majd a sztráda. A mostani útszakaszt elkerüli majd az átmenő forgalom. A szerző felvételei.

Az új magyar sztráda szakasz, mely Makót északról, míg Kövegyet és Csanádpalotát délről kerüli el, egy 3 méteres töltésen fut majd végig, kivéve a Hódmezővásárhely-Makó, illetve az Újszeged-Mezőhegyes vasútvonalat kereszteződését, ahol 10 méteres magasságban, illetve a Sámson-Apátfalvi-szárazér metszésvonalát, mely felett 9 méteres magasságban zajlik majd a forgalom.
Három csomópont épül: a 4415. jelű, valamint a 4425 jelű útnál, illetve a 4451. jelű utak keresztezésénél külön szintű csomópontot alakítanak ki.

Az útszakaszon két pihenő létesül, egy egyszerű a Krak-érnél, illetve egy egyoldali komplex autópálya pihenő Kövegynél.
A beruházás befejeztével lényegesen gyorsabban és biztonságosabban, gyorsforgalmi úton érhetjük el a magyar-román határt. A térség forgalmi helyzete javul, az országhatárra tartó és az onnan érkező jelentős nehézgépjármű-forgalom is erre az útszakaszra terelődik.