Hírek

Másnaposság – mi az, ami segíthet


A legjobb regeneráló szer a szervezet számára az alvás. Miután az alkohol csökkenti a vércukorszintet és a folyadékvesztés következtében fontos ásványi anyagok távoznak a szervezetből ezért szükséges ezek pótlása. Erre a leghatásosabb a bőséges víz, limonádé és gyümölcstea fogyasztás. A másnapossággal járó szörnyű szomjúságot mindig friss, szénsavmenetes vízzel csillapítsuk, mert a szénsav ingerli a gyomrot. Az ásványi anyagok pótlására megfelelnek a szénsavmentes ásványvizek és a frissen készített gyümölcslevek is.

A másnaposságot komplexen egy gyógyszer sem kezeli, de fejfájásra, gyomorégésre, hányingerre vannak pirulák. A legjobb, ha legközelebb mértékkel emelgetjük a poharat, nem keverjük az különböző italokat, és közben eszünk és nassolunk.

Nem létezik olyan szer, amely segít hamarabb kijózanodni, viszont a kellemetlen tünetek enyhíthetők. A friss levegő is segíthet, a mozgás több vért pumpál az izmokba, a szervezet vérellátása, a vérkeringés javul, a regenerálódási folyamatok felgyorsulnak.

Nemcsak este az elalvás megkönnyítésére, hanem reggel is be lehet venni egy szem fájdalomcsillapítót a fejfájás enyhítésére. Nagyon jól megfelelnek erre a célra az acetil-szalicilsav tartalmú fájdalomcsillapítók, mivel más hatóanyagoktól (pl. a paracetamoltól) eltérően nem a májban bomlanak le, amit az alkohol amúgy is megterhelt. Hányinger esetén viszont jobb, ha nem veszünk be fájdalomcsillapítót. Ilyenkor jó megoldás lehet a borsmentaolaj: izomlazító hatású, javítja a fejbőr vérellátását, és a májat sem terheli meg. Egy-két csepp olajjal érdemes a homlokot és a halántékot bemasszírozni. A hatás kb. 15 perc múlva lesz érezhető.

A panaszok enyhítésére jót tesz a reggeli, de akinek hányingere van, nehezen tud ilyenkor enni, ezért valami könnyű ételt válasszon, ha az sem megy, igyon teát. A jó reggeli hozzájárul a másnaposság tüneteinek enyhítéséhez. Ha elég erőt érez magában hozzá, akkor reggelizzen baráti körben. Ideális választás a magas víz- és fehérjetartalmú reggeli.  A kalóriadús ételek is jót tesznek ilyenkor, a szervezet elektrolit-háztartását segítenek helyreállítani. A reggeli mennyiségét mindenki maga szabja meg, attól függően, hogy mennyire érzi rosszul magát.

Sokan nem szeretik, de a másnaposságra jót tesz, ha reggelire ruszlit (pácolt hering hagymával) eszik, ez ugyanis magas ásványi anyag tartalma révén újra egyensúlyba hozza a szervezet ásványi anyag háztartását. Hasonlóan jó hatású az ecetes uborka és a meleg zöldségleves. Egy pohár sós paradicsomlé is remekül beválik!

Az alkoholfogyasztás hatására a vércukorszint enyhén csökken, emiatt másnap reggel fokozódik az étvágy az erős, fűszeres ételek iránt. Ilyenkor reggelire megfelelő választás egy finomságokkal teli szendvics.

Aki a másnaposságot alkohollal akarja enyhíteni, az tévúton jár. Ha pillanatnyilag enyhülnek is a panaszok, az alkohol csak tovább károsítja a májat, és a macskajaj késleltetve, de így is úgyis bekövetkezik.

 

Forrás: KM/Webbeteg.hu